úterý 21. května 2024

Zpoždění výstavby D35 vyjde na sedm miliard, informuje NKÚ

Výstavba dálnice D35 přesáhne 50 let. Jen zpoždění jednoho úseku o pár let vyjde na miliardy korun.

D35 Nemilany

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Dálnice D35, která v budoucnu spojí Hradec Králové a Olomouc, čelí vážným problémům, jak potvrdila nedávná kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Přestože práce na ní započaly již v 70. letech minulého století, její dokončení se očekává až v roce 2030.

Kontrola NKÚ ukázala, že koncepční záměry a harmonogramy, schválené vládou, nebyly dodrženy Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic. Podle usnesení z roku 2001 měla být výstavba všech úseků zahájena do roku 2010, ale po 22 letech nebyla dokončena ani polovina z plánovaných 21 úseků. Dálnice D35 byla do května 2023 otevřena pouze ze 43 procent své plánované délky 210 kilometrů.

Problémy spojené se získáváním územních rozhodnutí a majetkoprávním vypořádáním pozemků vedly k průměrné délce 12 let příprav na stavby jednotlivých úseků. Příkladem je úsek Křelov–Slavonín, kde příprava trvala až 27 let. Zpoždění zvyšuje náklady, to je patrné v případě úseku mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem, který bude dokončen až v roce 2027. Kvůli prodloužení o šest let vyjde o 7,6 miliard korun dráž.

Po dokončení D35 v plné délce bude druhou nejdelší dálnicí v Česku. Delší je pouze D1 s aktuální délkou 361 kilometrů.

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: NKÚ

Související

profimedia-0846204767
Domácí

Povolení dálnice D49 narazilo u Nejvyššího soudu

Premiér Petr Fiala na zahájení stavby D35 z Vysokého Mýta do Homole
Domácí

Začala stavba D35 z Vysokého Mýta do Homole

profimedia-0842836088
Domácí

Miliardové dotace Národní sportovní agentury byly netransportní a bez kontroly

profimedia-0868318788
Domácí

Na D1 se rozšiřuje zákaz předjíždění pro kamiony