úterý 21. května 2024

Kontroloři NKÚ odhalili rizika při financování stavby dálnice D4

Stavba D4 nemusí být tak výhodná, jak předpokládá stát. Varuje NKÚ.

Jíloviště D4

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) provedli šetření využití státních finančních prostředků Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) při realizaci dálnice D4 v letech 2013 až 2023. Zjištění ukazují na řadu rizik spojených s projektem veřejně-soukromého partnerství (PPP).

Především kontroloři upozornili na vážné riziko nedostatečného posouzení výhodnosti PPP projektu. Přestože Ministerstvo dopravy provozovalo a udržovalo v roce 2020 celkem 1 276 kilometrů dálnic, nedokázalo stanovit výdaje za tyto komunikace, což bylo klíčové pro zhodnocení výhodnosti projektu PPP. Poradce projektu nakonec odhadl výhodnost na základě svých zahraničních zkušeností. Jeho závěrem bylo, že projekt PPP v případě D4 je o 25 procent výhodnější než tradiční metoda výstavby.

NKÚ varoval také před nerealistickým odhadem platby za dostupnost ve výši 29,5 miliard korun, schváleným Poslaneckou sněmovnou. Kontroloři uvádějí, že při zohlednění inflace a predikcí ČNB a Evropské centrální banky bude tato platba o více než čtyři miliardy vyšší.

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: NKÚ

Související

profimedia-0846204767
Domácí

Povolení dálnice D49 narazilo u Nejvyššího soudu

Premiér Petr Fiala na zahájení stavby D35 z Vysokého Mýta do Homole
Domácí

Začala stavba D35 z Vysokého Mýta do Homole

profimedia-0842836088
Domácí

Miliardové dotace Národní sportovní agentury byly netransportní a bez kontroly

profimedia-0868318788
Domácí

Na D1 se rozšiřuje zákaz předjíždění pro kamiony