středa 8. května 2024

Česko se musí připravit na vodíkovou ekonomiku, varuje studie Svazu průmyslu

Svaz průmyslu a dopravy vidí budoucnost ve vodíkové ekonomice. Česko ve vodíkové infrastruktuře zaostává.

Auto na vodík

Auto na vodík
Zdroj: Flickr

  • Auto na vodík
  • Zdroj: Flickr

Nová studie zveřejněná Svazem průmyslu a dopravy ČR a společností ORLEN Unipetrol upozorňuje, že Česko zaostává v přípravě na vodíkovou ekonomiku. I přes platnou vodíkovou strategii z roku 2021 není využívání vodíku v Česku dostatečné, zejména v oblasti průmyslu a dopravy. Česká republika čelí nebezpečí, že po roce 2030 budou firmy platit vysoké pokuty za nesplnění evropských směrnic, pokud nezačne efektivněji využívat vodík v průmyslu a dopravě.

Ve srovnání s plány Evropské unie, která vodík považuje za klíčové alternativní palivo v dopravě, se v Česku momentálně využívá pouze v chemickém průmyslu. V dopravě má jen minimální zastoupení. Veřejné vodíkové čerpací stanice jsou v republice pouze čtyři. Nedostatek infrastruktury a vyšší cena jsou hlavními překážkami. Studie zdůrazňuje potřebu rychlejšího přechodu na využití vodíku, který by mohl vést ke vzniku tisíců nových pracovních míst a zlepšení HDP.

Pro rozvoj vodíku jsou zásadní dvě věci. Spolupráce českého státu a průmyslu, včetně podílení se na investicích, a tou druhou dostatečné množství levné elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Bez levné a dostupné elektřiny z obnovitelných zdrojů nebude ani dostupný obnovitelný vodík,“ říká Tomasz Wiatrak, generální ředitel společnosti ORLEN Unipetrol.

Autor: Šimon Mitro

Související

větrné elektrárny
Domácí Zelená energie

Vláda usnadní výstavbu obnovitelných zdrojů energie

Tesla
Ekonomika Elektromobily

O dotace na elektromobily mohou žádat podnikatelé a firmy

větrné elektrárny
Zahraniční Ekologie

Německu se daří plnit emisní cíle

Ministr životního prostředí Petr Hladík.
Domácí Zelená energie

Ministři představili šest lokalit pro stavbu vodních elektráren