čtvrtek 18. září 2025

Technologie za 50 miliard vlaky brzdí

Víc problémů než užitku způsobuje Evropský zabezpečovací systém ETCS. I když není levný, má podle ministerstva dopravy ušetřit až 3,6 miliardy korun. To je třetina nákladů na jeho zavedení.

Ještě zbývá pokrýt tři a půl tisíce kilometrů

Moderní technologie má časté výpadky
Zdroj: www.pixabay.com

  • Moderní technologie má časté výpadky
  • Zdroj: www.pixabay.com

ETCS je nutný pro to, aby vlaky mohly jezdit rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Z Prahy do Ostravy by měl zajišťovat provoz od ledna 2025, ale zatím se potýká s četnými výpadky.

Vlaky nečekaně brzdí, nabírají zpoždění a někdy dochází i k rušení spojů. Aktuálně největší problém dělá na Olomoucku, kde má systém až osm výpadků za jediný den. „Musí se přijít na to proč. Jestli je problém v infrastruktuře, vozidlech nebo anténách," vysvětlila mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Investice do ETCS za padesát miliard korun se mnohým zdá přehnaná, ale vybavit jen jednu lokomotivu touto technologií stojí deset až dvacet milionů. V současnosti pokrývá na devět set kilometrů tratí, stále ale ještě tři a půl tisíce kilometrů zbývají. Ministerstvu dopravy prý podle odhadů ušetří přes tři a půl miliardy korun.

Autor: Michaela Dočkalová

Související

vlak
Ekonomika

RegioJet pořídí hybridní vlaky za devět miliard

CD_Minibar
Domácí

Konec sendvičů a baget ve vlacích: Dráhy je stáhly z prodeje

Vizualizace nádraží v Kladně
Domácí

Kladno dostane nové nádraží už příští rok

profimedia-1032008815
Domácí

RegioJet převezme od roku 2029 pět rychlíkových linek