Panamský i Suezský průplav mají málo vody, vázne kvůli tomu lodní doprava

Námořní doprava má problémy. Kvůli klimatickému jevu El Niňo je v kriticky důležitých průplavech málo vody.

profimedia-0800320983

Čekající lodě na pacifické straně Panamského průplavu. Úřad pro Panamský průplav omezil lodní dopravu kvůli suchu, které postihlo hlavní zdroje vody v průplavu.
Zdroj: Profimedia

  • Čekající lodě na pacifické straně Panamského průplavu. Úřad pro Panamský průplav omezil lodní dopravu kvůli suchu, které postihlo hlavní zdroje vody v průplavu.
  • Zdroj: Profimedia

Hlavní námořní trasy se potýkají poslední dobou s nedostatkem vody, letos navíc lodě zažívají trable o něco větší než loni. Kriticky důležité cesty přes Panamský či Suezský průplav už musí omezovat dopravu a počet plavidel, což může mít neblahý důsledek pro dodavatelské řetězce po celém světě. Odborníci se shodují na tom, že za letošní nedostatek vody může nejen klimatická změna, ale zejména jev El Niňo, který by měl kulminovat v prosinci. Situace se tak může v následujících měsících ještě zhoršit.

Experti se ale shodují, že důsledky způsobené klimatickými jevy by mohly být trvalejší a ještě dalekosáhlejší. Zatímco dříve mohla hloubka ponoru lodí proplouvajících Panamským průplavem činit 50 stop, respektive více než 15 metrů, dnes je to o šest stop, tedy o 180 centimetrů méně.

Problémy v odvětví námořní přepravy se ukázaly už v březnu 2021, kdy kontejnerová loď Ever Given uvízla na mělčině v Suezském průplavu a téměř týden blokovala veškerou tamní dopravu.

Autor: Jan Skala

Související

GN1s004XAAAcEmr
Zahraniční

Klimatiční aktivisté přerušili provoz mnichovského letiště. Přilepili se k dráze

palma
Zahraniční Klimatické změny

Latinská Amerika a Karibik čelí extrémnímu počasí

Panamský průplav v roce 1915
Zahraniční Výročí

Před 120 lety se začal stavět Panamský průplav

GMoBqOcWoAA5qh3
Zahraniční

Přehradám v Brazílii hrozí protržení. Obětí záplav tak může být mnohem více