Pouze sedm procent Čechů osobně navštívilo re-use centra, místa určená pro bezplatné odevzdání funkčních, ale nepoužívaných předmětů z domácnosti. Tuto skutečnost odhalil nedávný výzkum Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně.
Zjištění z průzkumu naznačují, že většina lidí není obeznámena s pojmy jako upcykalce (proces opětovného využití materiálů a věcí, které by jinak skončily jako odpad, pozn. red.). Výzkum, který probíhal v rámci projektu Chytře a udržitelně ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy, shromáždil data od 1100 respondentů.
Nedostatek povědomí o udržitelných praktikách je podpořen také tím, že téměř polovina lidí nakupuje nové oblečení pouze pro radost, aniž by brali v úvahu ekologické důsledky svých nákupů. „Textilní průmysl a zejména tzv. rychlá móda generuje enormní množství odpadu. V současnosti probíhá na evropské úrovni změna v přístupu k textilním i potravinovým odpadům a Česká republika ji aktivně podporuje,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
„Naší snahou je hlavně zvýšit recyklaci textilu – i proto nás od ledna 2025 čeká zavedení povinného sběru textilu. Součástí každé obce tak bude místo pro odevzdání textilu, aby se textilnímu odpadu a negativním dopadům na životní prostředí předcházelo. Současně probíhá diskuze ohledně zavedení rozšířené odpovědnosti výrobců za své výrobky, které mají dopad na životní prostředí, tedy za jejich sběr, třídění, recyklaci, likvidaci,“ uvádí Hladík.
Výzkum také ukázal, že Češi stále preferují nákupy v kamenných prodejnách před online nákupy, ačkoli internetový trh roste. Změny v chování spotřebitelů jsou však nezbytné, zejména v oblasti nakupování textilu, který generuje velké množství odpadu. Zvýšená podpora udržitelných iniciativ a vzdělávání je klíčem k dosažení dlouhodobé změny chování a ochraně životního prostředí.