čtvrtek 25. září 2025

Většina Čechů nesouhlasí se zrušením známkování v prvních třídách

Návrh ministerstva školství nahradit v prvních až třetích třídách základních škol známky slovním hodnocením mezi Čechy moc neuspěl. Podle nejnovějšího průzkumu agentury STEM/MARK o něj většina dotázaných nestojí.

prvňáčci- ilustrační foto

prvňáčci- ilustrační foto
Zdroj: Pixabay

  • prvňáčci- ilustrační foto
  • Zdroj: Pixabay


Přestože slovní hodnocení již nyní existuje na některých školách, mezi obyvateli Česka se přílišné oblibě netěší. Přibližně dvě pětiny dotázaných by s návrhem ministerstva na zrušení známkování souhlasily. Více než polovina, konkrétně 53 procent, ale takovou změnu odmítá a zbylých 8 procent nemá vyhraněný názor. „Větší podporu má myšlenka zavedení slovního hodnocení v prvních třídách základních škol hlavně u mladých lidí pod 30 let, naopak mezi seniory je odpor k takové změně nejvýraznější“, říká Radek Pileček z agentury STEM/MARK.
Vůbec nejčastěji zmiňovaným důvodem, proč si lidé přejí zachování známek, je zvyk a tradice. Na známkách oceňují rovněž jejich jednoduchost, přehlednost a srozumitelnost pro všechny žáky, rodiče i učitele. Češi také považují známky za motivující prostředek, jak donutit žáky dobře se učit. Naopak hlavním pozitivem, proč by někteří upřednostnili slovní hodnocení, je snížení tlaku, který na malé děti známky vyvíjejí.

Autor: Andrea Jančová
Zdroj: STEM/MARK

Související

umělá inteligence
Zahraniční AI

AI ohrožuje kreativitu i vztahy, míní Američané

vztahy
Domácí Vztahy

Češi mají častěji harmonické vztahy. Mladí volí buď „výborný“, nebo žádný

rodina
Domácí Zajímavosti

Češi chtějí více podpořit rodiny i životní prostředí

supermarket
Domácí Jídlo

Češi čtou etikety málo. Jen každý sedmý sleduje složení potravin