Štítek pomůže e-shopům poznat nošené, vyprané a pak vrácené oblečení

Vynalézavost některých lidí je obdivuhodná. Objednají si oblečení, pár dní ho nosí, vyperou ho a pošlou zpět. Jenže prané oblečení už podle zákona vrátit nemohou. E-shopy jsou na takové jednání zákazníků krátké. To možná změní vynález z Liberce.

Speciální úprava oděvního štítku

Barevná vlákna po prvním vyprání ze štítku zmizí
Zdroj: Technická univerzita v Liberci

  • Barevná vlákna po prvním vyprání ze štítku zmizí
  • Zdroj: Technická univerzita v Liberci

Lidé si v e-shopech nakoupí oblečení, párkrát si ho vezmou na sebe a nakonec zjistí, že jim nesedí, jak by si přáli, nebo jim jinak nevyhovuje, a tak ho vyperou a v zákonné lhůtě 14 dní vrátí. Jenže vrátit ho mohou pouze nenošené a neprané. Dosud ale neměly e-shopy jak prokázat, že zákazník oblečení skutečně vypral.

To by se ale brzy mohlo změnit. Tým z katedry materiálového inženýrství Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci totiž vynalezl štítek, díky kterému se vyprané oblečení lehce pozná.

„Řešení problému u nás poptávali přímo majitelé e-shopů. Vypraný oděv ztrácí na kvalitě, je prakticky neprodejný, což generuje ztráty, které pro provozovatele e-shopů už nejsou zanedbatelné. Bylo jasné, že musíme přijít s řešením jednoduchým, které lze snadno a bez velkých nákladů zapojit do výrobního procesu oděvu,“ vysvětluje člen týmu Jiří Militký.

Ten vyvinul technologii, kterou založil na velmi krátkých obarvených vláknech bavlny. Ta se nanese na štítek oděvu. „Vlákna ze štítku oděvu se při prvním praní uvolní snadno a všechna. Pojivo se rozpustí v teplé i studené vodě a krátká barevná vlákna už nic na štítku nedrží, vymyjí se a zmizí s odpadní vodou z pračky. Po vyprání nezůstanou na štítku žádná viditelná barevná vlákna,“ popisuje celý proces další z výzkumníků Jakub Wiener.

Nápad nese název Vizuální indikátor praní textilního výrobku a samotný štítek nijak nepoškodí. Barevná vlákna pokryjí maximálně sedm procent povrchu štítku, pouhým okem je dobře uvidíte, ale nijak se tím nenaruší čitelnost štítku. Novinka je levná, lehce aplikovatelná, ekologická a chráněná užitným vzorem.

Autor: Michaela Dočkalová

Související

Sáček na pečivo
Domácí

Inovativní sáček udrží pečivo čerstvé až devět dní