středa 9. října 2024

Statisícům aut vyprší platnost dálniční známky

Přesně 850 tisíc dálničních známek přestane koncem ledna platit. Řidiči by si proto měli svoji e-známku zkontrolovat a včas koupit novou.

Dálnice-ilustrační foto

Dálnice-ilustrační foto
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

  • Dálnice-ilustrační foto
  • Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

Kdo si nastavil, že chce dostat upozornění na konec platnosti známky, obdrží ho do mailu nebo prostřednictvím SMS. Upozornění přijde deset dnů před koncem platnosti roční známky. „Pokud si nejste jisti, zda máte toto upozornění nastaveno, jednoduše to ověříte a případně nastavíte na webu edalnice.cz,“ říká Jan Paroubek, ředitel státního podniku CENDIS, který systém elektronické dálniční známky provozuje.

Na stejném webu je možné také kdykoli zkontrolovat, do kdy je e-známka platná. E-shop už používá ke koupi známky drtivá většina motoristů – přesně 90 procent. Dálniční známku lze koupit také na pobočkách České pošty, u čerpacích stanic EuroOil nebo v samoobslužných kioscích v příhraničních oblastech.

Platnost dálniční známky kontrolují policisté a celníci. Za jízdu bez ní mohou na místě uložit pokutu až pět tisíc korun. Ve správním řízení může sankce dosáhnout až 20 tisíc korun. Elektronickou známku nemusí řidiči kupovat na poslední chvíli, ale mohou využít možnosti pořídit si ji v předstihu až 90 dní před počátkem platnosti.

Její cena se pro letošek nijak nemění. Roční stojí 1500 korun, třicetidenní 440 a desetidenní 310 korun. Eko cena pro vozidla poháněná zemním plynem a biometanem je poloviční. Pro elektromobily dál platí osvobození od dálničního poplatku.

Autor: Andrea Jančová
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Související

Zleva prezident AutoSAP Martin Jahn, ministr dopravy Martin Kupka a premiér Petr Fiala.
Domácí Auta

Česko volá po úpravě emisních cílů

Tesla Y
Ekonomika Elektromobily

Elektromobily v Česku nabírají na síle, v EU slábnou

dálnice
Domácí

O kolik od ledna zdraží dálniční známky?

elektromobil
Ekonomika Elektromobily

Elektrifikace firemních aut v EU zaostává. Nejvíce v Německu a Francii