Pokud se vydáte na webové stránky Seznam.cz, vyskočí na vás okno s dotazem, zda souhlasíte s cookies, zpracováním osobních údajů a cílenou reklamou, anebo si zaplatíte 79 korun měsíčně a cílené reklamy a profilování skrze cookies vás společnost ušetří.
Po otevření panelu Podrobné nastavení může uživatel zatrhnout, že si nepřeje využít ani jednu z uvedených možností, jenže potvrdit a uložit tuto volbu není možné. Jakmile klikne na tlačítko Uložit nastavení, musí vstoupit do svého účtu a zaplatit požadovanou sumu. Na problém upozornil dTest.
Stejně se začala chovat například síť X nebo Facebook.
Osm spotřebitelských skupin, mezi nimi i český dTest, podalo v únoru stížnosti u svých vnitrostátních úřadů pro ochranu osobních údajů na společnost Meta na základě toho, že technologický gigant nedodržuje zásady spravedlivého zpracování, minimalizace údajů a účelového omezení GDPR.
Evropský sbor pro ochranu osobních údajů už v dubnu v souvislosti s modelem souhlas, nebo zaplať` uvedl, že takové jednání velkých online platforem může poškozovat uživatele. Neudělení souhlasu podle něj může vést například k vyloučení uživatele ze služby s prominentním postavením na trhu, nedostatečný přístup k profesionálním sítím či riziko ztráty obsahu nebo spojení. Právo na ochranu osobních údajů je základním právem jednotlivce, v právním státě by tak online platformy neměly přístup k základním právům podmiňovat zaplacením poplatku.