sobota 18. května 2024

Samoobslužné pokladny využívají nejvíce mladí. Češi by ocenili slevu za práci navíc

U samoobslužných pokladen nakupují především mladí a ti s drobným nákupem. Češi by ocenili, pokud by za nákup, který si sami markují, dostávali do řetězců slevu.

samoobslužná pokladna

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Samoobslužné pokladny jsou dnes neoddělitelnou součástí mnoha obchodů. Lednový průzkum agentury STEM/MARK ukázal, že nejvíce příznivců mají samoobslužné pokladny u mladých ve věku 18 až 29 let. S věkem se snižuje jejich časté používání, přičemž starší lidé častěji volí pokladny s obsluhou.

Preference typu pokladny souvisí s velikostí nákupu a délkou fronty. Lidé volí samoobslužné pokladny, pokud mají menší nákup a je u nich menší fronta, což jim šetří čas. Druh zboží také ovlivňuje volbu. Pokud má zákazník vícero zboží bez čárového kódu, tak raději volí pokladny s obsluhou.

Navíc se ukázalo, že lidé ve věku 18 až 29 let nakupují oproti lidem ve věku 60 a více let častěji každý den, zatímco starší věková skupina upřednostňuje nákup jednou za týden. „Tím, že mladí lidé chodí častěji nakupovat každý den/téměř denně, kupují toho většinou méně, a proto častěji volí samoobslužnou pokladnu,“ komentuje Zuzana Rabochová ze STEM/MARK.

Samoobslužné pokladny lidé nejčastěji používají v řetězcích Tesco a Globus. Nejméně naopak v Penny, to je dáno také tím, že na rozdíl od ostatních řetězců je Penny začalo zavádět až nedávno. Respondenti se nechali slyšet, že by ocenili za využívání samoobslužných pokladen nějaký bonus. „Lidé ocenili, kdyby obchodní řetězce odměnily zákazníky, kteří se rozhodnou samoobslužnou pokladnu použít. To buď formou snížením ceny zboží, nebo přičtením extra bodů na zákaznickou kartu,“ dodává Rabochová.

Autor: Šimon Mitro

Související

erotické pomůcky
Domácí Vztahy

Erotické pomůcky používají tři z deseti Čechů. Nejčastěji s partnerem

vodovod
Domácí

České domácnosti stále šetří vodou

Staroměstské náměstí
Domácí

Česko hlásí za první čtvrtletí přes čtyři miliony turistů

hraní videoher
Ostatní Videohry

Videohry stále baví teenagery. Hraje je 85 procent dospívajících