Před rizikovými eshopy varuje Česká obchodní inspekce (ČOI). Podezřelých eshopů stále přibývá a spotřebitelé by měli výt obzvlášť před Vánoci velmi obezřetní. ČOI v poslední době identifikuje stovky rizikových online obchodů.
Podle ČOI je klíčové, aby spotřebitelé přesně věděli, s kým uzavírají obchodní dohodu, a měli informace o firmě, se kterou obchodují. Rizikové eshopy často nedodržují standardy, a mohou obsahovat chyby ve smluvních podmínkách a neúplné kontaktní údaje.
Nejčastějšími problémy jsou reklamace a dodání špatného zboží. Při reklamaci nebo problémech s dodáním může spotřebitel využít službu „Vaše stížnosti“ poskytovanou například časopisem dTest. Odborníci se snaží vyřešit konflikty mezi spotřebiteli a obchodníky.
ČOI provedla ve třetím čtvrtletí 200 kontrol internetových obchodů. Ve 175 případech došlo k porušení obecně závazných právních předpisů týkajících se ochrany spotřebitele. „Kontroly budou nadále zacíleny přednostně na ty internetové obchody, které na základě našich zkušeností porušovaly právní předpisy v dozorové pravomoci ČOI, a na prodejce s možným problémovým sortimentem,“ uvedl ředitel ČOI Jan Štěpánek.