Praha se po dlouhých letech dohadování konečně shodla na tom, jak bude vypadat nové Hlavní nádraží. Do plánování se zapojila spousta lidí, včetně zástupců úřady, pražského magistrátu i státu a různých odborníků, celkem kolem čtyřiceti různých subjektů. Výsledek je už jasná vybraný je jeden hlavní návrh a pokud půjde vše podle plánu, stavět by se mělo začít v roce 2028. Už teď je zřejmé, že půjde o jeden z nejdražších projektů, jaké u nás kdy vznikly.
Proměna se nebude týkat jen samotné odbavovací haly, ale také celého okolí. Počítá se s novou tramvajovou tratí až před nádraží, s úpravou parku Vrchlického sady i s lepším propojením s další dopravou. Nádraží se má stát místem, kde se budou potkávat metro, vlaky, tramvaje i budoucí rychlovlaky. Jednoduše řečeno, všechno na jednom místě, přehlednější a mnohem pohodlnější.
Vítězný návrh z Dánska počítá s tím, že se prostor před nádražím i park více otevřou lidem. Nejvýraznějším prvkem bude velká dřevěná střecha, která spojí halu, park i tramvaje pod jeden celek. Park dostane novou zeleň a přehledné zóny pro kulturu, odpočinek i pohyb. Zmizí ocelová střecha u haly, přední stěna se zbourá a vznikne velký prosklený vstup. Zapojena byla i veřejnost, i když někteří lidé projekt kritizují jako příliš drahý a honosný. Přes výhrady se ale rekonstrukce schválila a město se chystá začít co nejdříve.
Víte co je zajímavé? Všechny české architektonické kanceláře pracovali se zachováním stávající odbavovací haly Halvního nádraží. Zřejmě si uvědomují její architektonickou kvalitu.
— Adalbert (@1_Adalbert) November 30, 2023
Ehl & Koumar Architekti pic.twitter.com/CVml88DnAG