Směrnice Evropského parlamentu nařizuje novinku pro elektrokoloběžky a segwaye s motorem překračující rychlost 25 kilometrů za hodinu nebo pro ty, které váží víc než 25 kilogramů a zároveň jezdí rychleji než 14 kilometrů za hodinu. „Výkon silných elektrokoloběžek lze přirovnat k malým motorkám. Cílem je nastavit pravidla pro odškodňování při nehodách, které u nich mohou mít vážné následky na majetku i na zdraví,“ uvádí výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Počet všech nehod na kolech je poměrně stabilní a pohybuje se okolo 3 800 nehod za rok, u koloběžek ale za posledních pět let vzrostl desetkrát. A zatímco v případě cyklistů tvoří nehody elektrokol asi 13 procent všech nehod na kolech, počet nehod na elektrokoloběžkách je více než dvojnásobný oproti těm na běžných koloběžkách.
Nová pravidla pojištění neplatí pro elektrokola, jejich motor má totiž jen doplňkovou funkci. Přesto je řada členských států unie přidala do regulace, může tak ještě učinit i Česká republika.
Nejčastější škody při jízdě na elektrické koloběžce vznikají při srážce s parkujícími auty a s chodci.