Flexinovela má zjednodušit a zpružnit pracovní trh. Zkušební doba se nově prodlouží – běžně na čtyři měsíce, u vedoucích pracovníků až na osm. Výpovědní lhůta začne běžet okamžikem doručení výpovědi, nikoliv až od následujícího měsíce.
Zaměstnavatelé budou muset držet místo zaměstnanci na rodičovské dovolené až do dvou let věku dítěte. Brigády budou dostupné i pro čtrnáctileté, ale pouze se souhlasem rodičů. Novinkou je možnost rozvrhnout si pracovní dobu i na pracovišti, pokud se na tom zaměstnanec a zaměstnavatel písemně dohodnou.
Změny se dotknou i podpory v nezaměstnanosti. V prvních měsících se zvýší na 80 % čistého výdělku, v posledních klesne na 40 %. Starší lidé nad 52 let budou pobírat podporu déle. Nově bude pro opětovné čerpání podpory nutné odpracovat devět měsíců místo šesti.
Zaměstnanci budou běžně dostávat mzdu na účet, v hotovosti jen výjimečně. Zaměstnavatelé budou moci posílat mzdové výměry i bez souhlasu na firemní e-mail. Zdravotní prohlídky při nástupu do nerizikových profesí už nebudou povinné.
Mediální novela přináší první zvýšení poplatků za veřejnoprávní média po více než 15 letech. Od května se platby za Českou televizi zvednou o 15 korun na 150 Kč měsíčně, za rozhlas o deset korun na 55 Kč. Nově budou platit i domácnosti, které sice nemají televizor ani rádio, ale mají připojení k internetu a zařízení schopné příjmu.
Výjimku tvoří firmy s méně než 25 zaměstnanci – ty budou od poplatků osvobozeny. Změna se podle odhadů dotkne až 600 tisíc nových domácností, z nichž bude vybíráno čestné prohlášení o vlastnictví přístrojů. Vláda tvrdí, že bez nových příjmů by byla ohrožena nezávislost médií.
Díky navýšeným poplatkům se Česká televize chystá obnovit pořady, které musela kvůli škrtům zrušit. Do vysílání se vrátí například Fokus Václava Moravce, Týden v politice či Archiv ČT24. Na podzim by mohl znovu odstartovat i programový okruh ČT3.
Do budoucna by se výše poplatků mohla automaticky upravovat podle inflace, pokud přesáhne šest procent. Parlament by už o jejich výši nerozhodoval. Opozice tento krok kritizuje a slibuje návrat k financování médií ze státního rozpočtu – což podle vlády ohrožuje jejich nezávislost.
Novela také zavádí limit 260 hodin ročně na sponzorovaný obsah ve vysílání České televize. Čtvrtina výnosů z těchto reklam poputuje do Státního fondu kultury. Veřejnoprávní média navíc nebudou moci zveřejňovat obchodní sdělení na svých internetových stránkách.
Změny začnou platit postupně – některé už v květnu, jiné od června nebo ledna příštího roku. Ovlivní životy milionů zaměstnanců, nezaměstnaných i domácností.