Parním vlakům snad ani od Nového roku neodzvoní. V Pardubickém kraji se intenzivně diskutuje o jejich možnosti nadále jezdit po důležitých železničních tratích.
Ministerstvo dopravy a kraj se snaží vyřešit situaci, která vznikla kvůli novým bezpečnostním podmínkám Evropské unie. Palubní jednotka ETCS, tedy jednotný celoevropský zabezpečovací systém, totiž vyžaduje, aby všechny vlaky měly moderní zabezpečení, což by mohlo ohrozit právě provoz parních lokomotiv. Zvlášť na velkých koridorech by tedy musely úplně přestat jezdit.
Ministr dopravy Martin Kupka se snaží najít cesty, jak parní vlaky zachovat. První z nich je instalace mobilní jednotky ETCS do jednoho vozu vlaku, což by ale zřejmě bylo dost časově náročné. Další variantou je vyřazení jedné koleje z plného zabezpečení v době, kdy tudy pojede parní vlak.
Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický také našel řešení a upozornil, že pravidla umožňují výjimky pro jízdu vlaků bez ETCS. V případě poruchy nebo výluky zabezpečovače nemusí stroj systém používat.
To by byla cesta právě pro parní lokomotivy alespoň do té doby, než se najde jiné řešení. Navíc podle hejtmana směrnice o železničním systému v Evropské unii říká, že z ní může být vyjmutá infrastruktura nebo vozidla vyhrazená výlučně pro historické a turistické využití.
A tak mají lokomotivy naději na přežití. Pořád totiž lákají turisty a udržují kulturní dědictví po celé republice. Úřady jsou tedy odhodlané najít efektivní řešení, které zajistí, že tyto historické soupravy i nadále budou moci brázdit naše koleje.