středa 17. září 2025

Pardubická tragédie se nesmí opakovat. Systém ETCS bude od srpna povinný

Drážní inspekce začne od 1. srpna na nejvytíženějších tratích vyžadovat aktivní zabezpečovací systém ETCS. Ten mohl zabránit i tragické srážce vlaků v Pardubicích.

profimedia-0879489146

Pokud by systém ETCS fungoval, ke srážce vlaků v Pardubicích by nedošlo.
Zdroj: Profimedia

  • Pokud by systém ETCS fungoval, ke srážce vlaků v Pardubicích by nedošlo.
  • Zdroj: Profimedia

Tragická srážka dvou vlaků poblíž pardubického nádraží, při které zahynuly čtyři ženy, urychlí povinné užívání zabezpečovacího systému ETCS, který, v případě, že by byl aktivní, mohl pardubické události zabránit. Drážní inspekce proto začne využívání těchto zabezpečovacích systémů vyžadovat už od 1. srpna tohoto roku, přičemž ministr dopravy Martin Kupka (ODS) původně mluvil o září.

Efektivní využívání ETCS je však složitá záležitost. Aby jej od srpna bylo možné používat alespoň na páteřních tratích, musí dojít ke splnění tří podmínek. Systém musí mít nejen trať, ale i lokomotiva a na jeho používání musí být proškolen i strojvedoucí. Stát už je připravený na tyto účely vynaložit devět miliard.

V další fázi je v plánu umístění ETCS na zbytek koridorů v České republice, k čemuž by mělo dojít od 1. ledna 2025. Do roku 2030 by systém měly používat všechny železnice i lokomotivy, které budou jezdit na tuzemských tratích-

Autor: Jan Skala

Související

železniční most Výtoň.JPG.jpg
Domácí

Výtoňský most se bourat nebude. Kapacitu železnice zvýší třetí kolej

Nové vodorovné značení pro motorkáře
Domácí

V Hrubém Jeseníku se testuje nové vodorovné značení pro motorkáře

brana borcu2.520x360.fit.q65
Domácí

Pardubická Brána borců z roku 1931 dostane novou podobu

20250807_093828
Domácí

Ohrožené děti z Pardubic najdou nové domovy v rodinných domech