pátek 6. června 2025

Pardubická tragédie se nesmí opakovat. Systém ETCS bude od srpna povinný

Drážní inspekce začne od 1. srpna na nejvytíženějších tratích vyžadovat aktivní zabezpečovací systém ETCS. Ten mohl zabránit i tragické srážce vlaků v Pardubicích.

profimedia-0879489146

Pokud by systém ETCS fungoval, ke srážce vlaků v Pardubicích by nedošlo.
Zdroj: Profimedia

  • Pokud by systém ETCS fungoval, ke srážce vlaků v Pardubicích by nedošlo.
  • Zdroj: Profimedia

Tragická srážka dvou vlaků poblíž pardubického nádraží, při které zahynuly čtyři ženy, urychlí povinné užívání zabezpečovacího systému ETCS, který, v případě, že by byl aktivní, mohl pardubické události zabránit. Drážní inspekce proto začne využívání těchto zabezpečovacích systémů vyžadovat už od 1. srpna tohoto roku, přičemž ministr dopravy Martin Kupka (ODS) původně mluvil o září.

Efektivní využívání ETCS je však složitá záležitost. Aby jej od srpna bylo možné používat alespoň na páteřních tratích, musí dojít ke splnění tří podmínek. Systém musí mít nejen trať, ale i lokomotiva a na jeho používání musí být proškolen i strojvedoucí. Stát už je připravený na tyto účely vynaložit devět miliard.

V další fázi je v plánu umístění ETCS na zbytek koridorů v České republice, k čemuž by mělo dojít od 1. ledna 2025. Do roku 2030 by systém měly používat všechny železnice i lokomotivy, které budou jezdit na tuzemských tratích-

Autor: Jan Skala

Související

Moravská brána
Domácí

Vysokorychlostní trať na Moravu dostala zelenou

336_OVA_Arena_Nadhled-2_0910-scaled
Domácí

Pardubická hokejová hala má zelenou. Bude největší na světě

Vizualizace železnice mezi Brnem a Přerovem
Domácí

Mezi Brnem a Přerovem začala železniční revoluce

Dobíjecí stojan pro elektromobily od ČEZ
Domácí Elektromobily

Máte elektromobil? Podělte se o zkušenosti v novém průzkumu