středa 14. května 2025

Pardubická tragédie se nesmí opakovat. Systém ETCS bude od srpna povinný

Drážní inspekce začne od 1. srpna na nejvytíženějších tratích vyžadovat aktivní zabezpečovací systém ETCS. Ten mohl zabránit i tragické srážce vlaků v Pardubicích.

profimedia-0879489146

Pokud by systém ETCS fungoval, ke srážce vlaků v Pardubicích by nedošlo.
Zdroj: Profimedia

  • Pokud by systém ETCS fungoval, ke srážce vlaků v Pardubicích by nedošlo.
  • Zdroj: Profimedia

Tragická srážka dvou vlaků poblíž pardubického nádraží, při které zahynuly čtyři ženy, urychlí povinné užívání zabezpečovacího systému ETCS, který, v případě, že by byl aktivní, mohl pardubické události zabránit. Drážní inspekce proto začne využívání těchto zabezpečovacích systémů vyžadovat už od 1. srpna tohoto roku, přičemž ministr dopravy Martin Kupka (ODS) původně mluvil o září.

Efektivní využívání ETCS je však složitá záležitost. Aby jej od srpna bylo možné používat alespoň na páteřních tratích, musí dojít ke splnění tří podmínek. Systém musí mít nejen trať, ale i lokomotiva a na jeho používání musí být proškolen i strojvedoucí. Stát už je připravený na tyto účely vynaložit devět miliard.

V další fázi je v plánu umístění ETCS na zbytek koridorů v České republice, k čemuž by mělo dojít od 1. ledna 2025. Do roku 2030 by systém měly používat všechny železnice i lokomotivy, které budou jezdit na tuzemských tratích-

Autor: Jan Skala

Související

Vizualizace nové Brány borců
Domácí

Brána borců ožije. Z chátrající památky vznikne moderní centrum pro sport i kulturu

Portál dopravy
Domácí Digitalizace

Řidičský průkaz i karta k tachografu? Nově lze vyřídit online

rozvoj dálniční sítě
Domácí

Do roku 2050 má vzniknout přes 760 kilometrů vysokorychlostních tratí

dálnice
Domácí

Nové silnice a rychlodráhy zkrátí cestování po Česku