Tragická srážka dvou vlaků poblíž pardubického nádraží, při které zahynuly čtyři ženy, urychlí povinné užívání zabezpečovacího systému ETCS, který, v případě, že by byl aktivní, mohl pardubické události zabránit. Drážní inspekce proto začne využívání těchto zabezpečovacích systémů vyžadovat už od 1. srpna tohoto roku, přičemž ministr dopravy Martin Kupka (ODS) původně mluvil o září.
Efektivní využívání ETCS je však složitá záležitost. Aby jej od srpna bylo možné používat alespoň na páteřních tratích, musí dojít ke splnění tří podmínek. Systém musí mít nejen trať, ale i lokomotiva a na jeho používání musí být proškolen i strojvedoucí. Stát už je připravený na tyto účely vynaložit devět miliard.
V další fázi je v plánu umístění ETCS na zbytek koridorů v České republice, k čemuž by mělo dojít od 1. ledna 2025. Do roku 2030 by systém měly používat všechny železnice i lokomotivy, které budou jezdit na tuzemských tratích-