neděle 3. března 2024

Panamu sužuje málo vody, Mexiko proto staví konkurenční koridor

To, co chtěl postavit už Hernán Cortés v 16. století, tedy trasu spojující oba světové oceány, se stává realitou. Nový koridor by mohl odlehčit Panamskému průplavu.

profimedia-0821902238

Mexiko staví železniční koridor, který propojí oba světové oceány.
Zdroj: Profimedia

  • Mexiko staví železniční koridor, který propojí oba světové oceány.
  • Zdroj: Profimedia

V době, kdy Panamský průplav musí omezovat provoz, ač je jedinou spojnicí mezi Tichým a Atlantickým oceánem na celém americkém kontinentu, přichází Mexiko se zprávou, že v nejužší části svého území staví koridor, který by měl rovněž oba oceány spojit. A nebude muset přitom spoléhat na hladinu oceánu. Jednat by se totiž mělo o železnici, která spojí město Coatzacoalcos na břehu Atlantiku a pacifický přístav Salina Cruz.

Plány na jeho stavbu existují už dlouho, ale kvůli obavám tamních obyvatel z devastace přírody i ze sociálních důvodů, ležely u ledu. Dokonce se objevily i záznamy, že vybudování něčeho podobného měl v plánu už španělský conquistador Hernán Cortés. Volání po stavbě tohoto koridoru utichlo zhruba před sto lety, kdy byl zprovozněn panamský průplav.

Tři sta kilometrů dlouhá trať, kterou na některých místech bude stačit pouze opravit, si vyžádá investici v přepočtu 67 miliard korun.

Autor: Jan Skala

Související

vlak
Domácí

Vysokorychlostní trať mezi Brnem a Vídní by se mohla začít stavět v roce 2026

profimedia-0852012151
Zahraniční

Popocatépetl chrlí popelavé sloupy. Letiště v jeho blízkosti ruší lety

mobil
Zahraniční Sociální sítě

Sociální sítě pomáhají demokracii, myslí si lidé po celém světě. V USA to však vidí jinak

Replika první parní lokomotivy známé jako Penydarren
Zahraniční Výročí

Před 220 lety byla sestrojena první parní lokomotiva