Z nedávných statistik Eurostatu vyplynulo, že v Česku má s online nákupy zkušenost 86 procent uživatelů internetu. To je oproti zbytku Evropské unie nadprůměr. Lidé by si měli dávat velký pozor hlavně na online tržiště jako je Temu, Shein nebo Aliexpress.
Online nákupní tržiště a galerie umožňují prodávat třetím stranám a i tisíce prodejců. Někdy ale není na první pohled jasné, kde zákazníci nakupují – zda jde o e-shop nebo tržiště. Lidé na tržišti uzavírají smlouvu často se zahraničním prodejcem, proto může být reklamace nebo vrácení zboží složitější než u klasických e-shopů.
„Před nákupem na online tržišti je klíčové zjistit, kdo je skutečným prodávajícím. Právě vůči němu budete uplatňovat reklamaci nebo vrácení zboží. Tržiště je většinou pouze prostředník a jeho vlastní garance jsou navíc jen doplňkem k zákonným právům. Vyplatí se proto pečlivě projít i jejich podmínky. Nízká prodejní cena na tržišti by totiž mohla nakonec vyjít poměrně draho,“ uvedla ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
Lidé si musí hlídat, aby u každého nabízeného produktu bylo uvedené jméno prodejce, identifikační číslo, pokud je prodávající podnikatel, a pokud není, musí ho rovněž uvést, jinak pak neplatí 14denní lhůta na vrácení zboží. Každý výrobek prodávaný v EU navíc musí mít jasně určený subjekt odpovědný za jeho bezpečnost.