Na odborném panelu Středního článku podpory zaznělo, že dosavadní vysoký počet odkladů reaguje spíš na zvyklosti rodičů a škol než na potřeby dětí. Nová úprava proto posiluje roli pedagogicko-psychologických poraden a lékařů a klade důraz na úzkou spolupráci škol, rodin a odborníků. Cílem je, aby rozhodnutí o odkladu stálo na odborném posouzení, ne na tlaku okolí.
Debata se věnovala také pravidlům zápisů pro rok 2026 a novému pojetí hodnocení v prvním a druhém ročníku. Mírnější a motivační hodnocení má dětem pomoct lépe zvládnout přechod z mateřské školy a snížit stres spojený s nástupem do první třídy. Změny mají vést k plynulejšímu startu školní docházky a zdravější adaptaci na školní prostředí.
Školy mají k dispozici metodické materiály ministerstva, tutoriály a výklady k novele i souhrnné informace pro rodiče. V každém regionu mohou ředitelé a zřizovatelé využít podporu Středního článku, který nabízí skupinové i individuální konzultace. Nový rámec má školám pomoct změny zavádět tak, aby z nich děti reálně profitovaly.