pátek 18. července 2025

Na odstranění problémů s ETCS máme rok, říká ministr dopravy

Na vyřešení problémů s evropským zabezpečovacím systém pro železnice ETCS, které se objevily ve zkušebním provozu, má Správa železnic rok.

Evropský zabezpečovací systém pro železnice ETCS

Evropský zabezpečovací systém pro železnice ETCS
Zdroj: Flickr

  • Evropský zabezpečovací systém pro železnice ETCS
  • Zdroj: Flickr

Od 1. ledna 2025 začne výhradní provoz evropského zabezpečovače pro železnice, systém European Train Control Systém (ETCS). Ministr dopravy Martin Kupka proto svolal koordinační expertní skupinu, aby řešila problémy v testovacím provozu ETCS. „Během zkušebního provozu se spuštěným ETCS, především na trati Olomouc – Uničov, dochází k výpadkům, které jsou pravděpodobně souběhem více faktorů. O příčinách intenzivně jednáme s dodavateli přenosové sítě, RBC, vozidel, i palubních jednotek. Vzniklou situaci je třeba co nejrychleji vyřešit, abychom neohrozili vynaložené investice a termín výhradního provozu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda zdůraznil potřebu urychlené komunikace mezi infrastrukturními provozovateli, dopravci a výrobci vozidel. V tuto chvíli je ETCS instalován na 903 kilometrech českých tratí, a přípravy pokračují pro plánovaný výhradní provoz od roku 2025. Celkem 639 vozidel je vybaveno palubní částí ETCS. Zavedení jednotného evropského zabezpečovače ETCS by mělo být klíčovým krokem pro bezpečnost, automatizaci a digitalizaci železniční dopravy v Evropě.

Autor: Šimon Mitro

Související

arriva-vlaky-plzen-41
Ekonomika

Nové vlaky pro západní Čechy vyrobí pravděpodobně plzeňská Škoda Group

řidička
Domácí Auta

Méně byrokracie, více úspor. Evidenční kontrola nově platí dva roky

Interiér parního vlaku
Domácí Tipy na výlety

Do Litomyšle jako za starých časů. Parní vlak vyrazí už 19. července

silnice
Domácí

Kraje nedostanou slíbené miliardy na opravu silnic