S nejlepším návrhem přišel brněnský tým z architektonického a urbanistického studia MAAUS. Teď začne radnice jednat s vítězem o pořízení kompletní dokumentace. Samotná úprava 1,2 hektaru velkého centrálního náměstí by mohla začít v roce 2026.
„Mám velkou radost z vítězného návrhu a z toho, že na něm byla shoda všech odborníků včetně památkářů. Kromě toho, že výrazně zpříjemňuje pobyt na náměstí, zachovává jeho tvář a počítá s výsadbou stromů. Vítám i fakt, že návrh umožňuje etapizaci, což považuji za zásadní jak směrem k veřejnosti, tak s ohledem na rozpočet. Prozatím počítám s vyčleněním až sta milionu korun na realizaci,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
„Naším cílem je, aby lidé měli chuť se na náměstí zastavit, posedět, setkat se tu s přáteli a celý prostor si užít. Chceme, aby vzrostl komfort pěších i cyklistů, zvýšil se počet chodců mezi náměstím a lokalitou U Zvonu, vzniklo zónování pro předzahrádky, zlepšila se plynulost MHD i odtokové poměry a retence vody a také, aby na náměstí byly stromy. Jsem přesvědčen, že právě s tímto zadáním si vítězný návrh poradil nejlépe, naše požadavky splňuje,“ uvedl technický náměstek primátora Pavel Bosák.
Návrh studia MAAUS počítá s umístěním stromů v jasných liniích, které navazují na rastr náměstí v jeho obvodové západní a východní části. Pro stromy hledali autoři prostor mezi inženýrskými sítěmi tak, aby minimalizovali nutnost přeložek a s nimi spojené vyšší investiční náklady. Linie stromů tak budou jemně nepravidelné
Skupina stromů bude také v jižní části náměstí v prostoru objektu současných veřejných toalet. Tam se počítá také s úpravou prostranství. Stromy přitom budou umístěné tak, aby nebránily pohledu na katedrálu. Před ní zůstane dostatečně velká plocha pro pořádání kulturních akcí.
„Autoři vítězného návrhu se přidrželi toho, jak chceme na náměstí omezit automobilovou dopravu. Ta už se nebude na náměstí odehrávat tak jako dosud, kdy auta krouží kolem celé plochy náměstí jako na velkém kruhovém objezdu. Nově bude průjezdnost náměstím pro individuální automobilovou dopravu omezena jen na východní a severní stranu, přičemž se počítá s omezením dopravy i v ulici Dřevěné,“ přiblížil Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
V částech náměstí, kde zůstane automobilová doprava zachovaná, bude hlavní dopravní prostor od prostoru pro chodce oddělený výškovým rozdílem. Naopak celá jižní a západní strana náměstí jsou navržené jako pěší zóny s jednotnou výškovou úpravou s výjimkou nástupních hran na zastávkách veřejné dopravy. Do pěších zón bude smět jen městská doprava a zásobování.
„Co se parkovacích míst týče, návrh s nimi počítá v podélném uspořádání podél vozovky na východní straně náměstí, několik podélných míst pro návštěvy a svatby bude před radnicí, parkoviště v jeho současné podobě uvnitř plochy náměstí u radnice ale bude zrušené,“ přiblížil Tolar.
Na komunikacích je navržená hladká řezaná dlažba, která umožňuje snadný pohyb cyklistů. Cyklisté se mohou také pohybovat volně, ve sdíleném prostoru náměstí. Náměstí bude vybavené dostatečným množstvím cyklostojanů.