Silnice se kvůli vysoké hmotnosti kamionů musí častěji opravovat, zároveň roste provoz v obcích. To by se ale mohlo změnit. Současný mýtný systém skončí v roce 2029, pak by se zpoplatnění silnic mohlo rozšířit i na úseky II. a III. tříd. To vítá Středočeský kraj, který má na starosti zhruba 8 700 kilometrů vozovek. „Jsme bez nadsázky krajem s nejvyšší dopravní zátěží. Provoz houstne, zvlášť kolem hlavního města přibývají logistická centra a překladiště, do kterých zajíždí čím dál více kamionů. Bohužel nemalá část z nich se placení mýta snaží vyhnout jak jen to jde a raději volí naše krajské komunikace. Ty jsou ale kvůli tomu enormně zatížené, musí se proto častěji udržovat i opravovat, což stojí nemalé peníze. Jen letos jsme na běžnou opravu a údržbu dali zhruba 1,7 miliardy korun,“ vysvětluje radní pro oblast silniční dopravy Josef Pátek. Kamionová doprava trápí i řadu obcí a negativně ovlivňuje životy jejich obyvatel.
Středočeský kraj proto nyní připravil dvě varianty možného rozšíření mýta na silnicích nižších tříd. „První počítá se zpoplatněním všech úseků pro nákladní auta nad 3,5 tuny. Druhá varianta zahrnuje vybrané úseky, které kamiony nejčastěji využívají pro vyhýbání se dálnicím a silnicím I. tříd. V součtu jde o asi 1 500 kilometrů. Výnosy z mýtného bychom využili přímo na opravy dvojek a trojek," říká Pátek.
Podle něj zpoplatnění řeší všechny kraje a v programovém prohlášení nově vzniklé vlády se píše o nutnosti omezení těžké kamionové dopravy na komunikacích nižších tříd prostřednictvím digitalizace, dispečerského řízení a mýtných pobídek. "S novým ministrem dopravy o tom budeme určitě jednat,“ uzavírá radní.