Meta, majitel Facebooku, Instagramu a dalších platforem, přestane v EU od 10. října zobrazovat reklamy týkající se politiky, voleb nebo společenských témat. Důvodem jsou podle firmy nové unijní předpisy, které podle ní přinášejí „neproveditelné požadavky“ a právní nejistotu.
Nařízení o transparentnosti politické reklamy, přijaté v dubnu 2024, má zamezit dezinformacím a manipulaci s veřejným míněním. Vyžaduje například jasné označení sponzora, cílení, související volby a částky za inzerci.
Meta tvrdí, že již od roku 2018 nabízela nástroje pro kontrolu politických reklam. Nová pravidla však považuje za příliš složitá. V důsledku změn prý uživatelé uvidí méně relevantních reklam, firma ale umožní, aby se i nadále na platformách vedly politické diskuse.
K podobnému kroku už loni přistoupil i Google. Omezení se však týkají výhradně Evropy – v USA a dalších regionech budou politické reklamy dál fungovat.
Evropská komise se v boji proti zahraničnímu vlivu zaměřuje i na další platformy. V rámci zákona o digitálních službách (DSA) například zahájila šetření Meta kvůli podezření z klamavé reklamy a nedostatečných opatření proti dezinformacím.