Už v minulém roce bylo patrné, že se globální trh s hračkami propadá. Výjimkou je Lego, kterému loni od ledna do června vzrostly prodeje o tři procenta.
Není to jen tím, že děti stále touží po legendární stavebnici, i dospělí si Lego kupují stále častěji. Kolem Valentýna se prodávaly především Lego kytice, které dělají radost především ženám. „Vůbec bych netušila, že mě ty malé kousky dokážou příjemně nabít a pobavit, mám ze sebe i z kvítí radost. No a už mám vyhlídnutou další skládačku červených růží,“ svěřila se jedna z nadšenkyň. Muži naopak nepohrdnou stavebnicovým Land Roverem Defenderem či ikonickým Porsche 911.
Mnozí investoři se shodují v tom, že se investice do Lega vyplatí například víc než investice do zlata. Nerozbalené stavebnice se po letech prodávají za mnohonásobně vyšší cenu. „Je to jednoduché, již několik desetiletí jde o jednu z nejoblíbenějších stavebnic vůbec, která v mnoha případech může růst na ceně. Jen je potřeba se zaměřit na Lego sety, které jsou úspěšné nebo málo vyráběné. Limitované sety nebo ty, jež se nevyrábí ve větším množstvím, mají šanci na úspěch,“ říká investor Martin Rosulek.
Z nedávného průzkumu nákupního portálu Heureka vyplynulo, že rodiče dětem pořizují také plyšáky, interaktivní hračky, panenky, nejrůznější figurky a zvířátka. Lego vede také v jiných evropských zemích, například na Slovensku a v Maďarsku.
5 největších kategorií a jejich podíl na celkovém zájmu kategorie hraček
Česko | Slovensko | Maďarsko | Rumunsko | Bulharsko | Slovinsko | Chorvatsko |
---|---|---|---|---|---|---|
Lego | Lego | Lego | Lego | šachy | Lego | Lego |
plyšáci | plyšáci | deskové hry | tříkolky | Lego | deskové hry | deskové hry |
interaktivní hračky | dětské karnevalové kostýmy | modely aut | loutky | houpačky | hrací centra | hrací centra |
panenky | panenky | interaktivní hračky | deskové hry | kočárky pro panenky | puzzle | puzzle |
figurky a zvířátka | elektrická autíčka | playmobil | modely aut | dětské kuchyňky | plyšáci | plyšáci |
38 % | 21 % | 73 % | 72 % | 47 % | 53 % | 33 % |
Na druhou stranu je ale nutné podotknout, že v porovnání s předchozími roky zájem o hračky víceméně upadá. V minulém roce celosvětové tržby poklesly o sedm procent. Na propad prodejů si stěžovala například výrobce ikonických Barbie panenek. Pokles tržeb zaznamenaly mimo jiné firmy na Slovensku, Rumunsku, ve Slovinsku i v Chorvatsku.
Meziroční vývoj kategorie hračky na internetu
Česko | Slovensko | Maďarsko | Rumunsko | Bulharsko | Slovinsko | Chorvatsko | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | + 19 % | + 26 % | - 11 % | - 46 % | - 4,5 % | - 7,5 % | + 29 % |
2022 | + 3 % | - 14 % | - 18 % | - 15,7 % | + 118 % | - 2,7 % | + 6,5 % |
2023 | - 4 % | - 1 % | + 4 % | - 6,8 % | + 27,1 % | - 8,5 % | - 19 % |