pátek 22. listopadu 2024

Lego mezi Čechy vede. Kupují ho na hraní i jako investici

Lidé v posledním roce na hračkách spíše šetřili, zájem o stavebnici Lego ale nadále roste. Legendární značce stále častěji podléhají také dospělí.

Lego

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Už v minulém roce bylo patrné, že se globální trh s hračkami propadá. Výjimkou je Lego, kterému loni od ledna do června vzrostly prodeje o tři procenta.

Není to jen tím, že děti stále touží po legendární stavebnici, i dospělí si Lego kupují stále častěji. Kolem Valentýna se prodávaly především Lego kytice, které dělají radost především ženám. „Vůbec bych netušila, že mě ty malé kousky dokážou příjemně nabít a pobavit, mám ze sebe i z kvítí radost. No a už mám vyhlídnutou další skládačku červených růží,“ svěřila se jedna z nadšenkyň. Muži naopak nepohrdnou stavebnicovým Land Roverem Defenderem či ikonickým Porsche 911.

Mnozí investoři se shodují v tom, že se investice do Lega vyplatí například víc než investice do zlata. Nerozbalené stavebnice se po letech prodávají za mnohonásobně vyšší cenu. „Je to jednoduché, již několik desetiletí jde o jednu z nejoblíbenějších stavebnic vůbec, která v mnoha případech může růst na ceně. Jen je potřeba se zaměřit na Lego sety, které jsou úspěšné nebo málo vyráběné. Limitované sety nebo ty, jež se nevyrábí ve větším množstvím, mají šanci na úspěch,“ říká investor Martin Rosulek.

Z nedávného průzkumu nákupního portálu Heureka vyplynulo, že rodiče dětem pořizují také plyšáky, interaktivní hračky, panenky, nejrůznější figurky a zvířátka. Lego vede také v jiných evropských zemích, například na Slovensku a v Maďarsku.

5 největších kategorií a jejich podíl na celkovém zájmu kategorie hraček

Česko Slovensko Maďarsko Rumunsko Bulharsko Slovinsko Chorvatsko
Lego Lego Lego Lego šachy Lego Lego
plyšáci plyšáci deskové hry tříkolky Lego deskové hry deskové hry
interaktivní hračky dětské karnevalové kostýmy modely aut loutky houpačky hrací centra hrací centra
panenky panenky interaktivní hračky deskové hry kočárky pro panenky puzzle puzzle
figurky a zvířátka elektrická autíčka playmobil modely aut dětské kuchyňky plyšáci plyšáci
38 % 21 % 73 % 72 % 47 % 53 % 33 %

Na druhou stranu je ale nutné podotknout, že v porovnání s předchozími roky zájem o hračky víceméně upadá. V minulém roce celosvětové tržby poklesly o sedm procent. Na propad prodejů si stěžovala například výrobce ikonických Barbie panenek. Pokles tržeb zaznamenaly mimo jiné firmy na Slovensku, Rumunsku, ve Slovinsku i v Chorvatsku.

Meziroční vývoj kategorie hračky na internetu

Česko Slovensko Maďarsko Rumunsko Bulharsko Slovinsko Chorvatsko
2021 + 19 % + 26 % - 11 % - 46 % - 4,5 % - 7,5 % + 29 %
2022 + 3 % - 14 % - 18 % - 15,7 % + 118 % - 2,7 % + 6,5 %
2023 - 4 % - 1 % + 4 % - 6,8 % + 27,1 % - 8,5 % - 19 %
Autor: Michaela Dočkalová

Související

plyšák
Světové dny

Den plyšových medvídků

LEGO store
Zahraniční Ekologie

LEGO přechází na ekologičtější materiály, plastů se však nezbaví

slepá Barbie
Zahraniční Zajímavosti

Mattel uvede na trh první slepou Barbie

Panenka Barbie
Světové dny Zajímavosti

Den Barbie