Evropská unie se zavázala stát se do roku 2050 uhlíkově neutrální. Toto předsevzetí s sebou nese stopku pro automobily poháněné naftou nebo benzínem, které vytvářejí velkou uhlíkovou stopu.
Návrh zákona schválila EU už v loňském roce, ale letos překvapivě narazila na odpor Německa, které na poslední chvíli změnilo názor. Německo se rozhodlo požadovat výjimku a prosadit prodej vozidel se spalovacími motory i po roce 2035, a to konkrétně těch, která jsou na zelená paliva. Návrh Německa podpořily také další státy včetně Itálie, Polska a České republiky.
Proti Německu vystoupili zastánci úplného zákazu, kteří upozornili, že bio paliva nejsou uhlíkově neutrální a jejich výroba je velkou zátěží pro klima. Navrhovali tak výjimku umožnit pouze pro průmyslová odvětví, která nemají jinou alternativu k fosilním palivům.
Proti návrhu Německa vystoupili prostřednictvím otevřeného dopisu také automobilky včetně Volvo a Ford.
„Firmy, které podnikají první krok, již významně investovaly do vozidel s nulovými emisemi a měly by být odměněny za to, že podstupují rizika spojená s dekarbonizací svého vozového parku. Bylo by velmi negativním signálem zvrátit politickou dohodu dosaženou v loňském roce,“ uvedli zástupci firem.
Po intenzivních jednáních šéf EU pro klima Frans Timmermans v sobotu oznámil, že došlo k dohodě s Německem.
„Vozidla se spalovacími motory mohou být nově registrována i po roce 2035, pokud budou používat pouze CO2 neutrální paliva,“ uvedl na Twitteru německý ministr dopravy Volker Wissing.
Konečný návrh zákona schválil Evropský parlament v úterý.