středa 12. listopadu 2025

Zelené lety v nedohlednu. Jen deset aerolinek přechází na udržitelné palivo

Pouze deset ze 77 aerolinek podle nového žebříčku podniká vážné kroky k využití udržitelných leteckých paliv. Změnu brzdí i ropný průmysl, varují experti.

letadlo Norwegian

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Nový žebříček Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E) ukazuje, že 87 procent leteckých společností zaostává v přechodu na udržitelná letecká paliva (SAF). Zatímco Air France-KLM, United Airlines a Norwegian vedou díky investicím do pokročilých biopaliv, většina aerolinek buď využívá nevhodná paliva, nebo nemá žádné plány na snížení emisí.

E-kerosin, palivo vyráběné z obnovitelné elektřiny, je považováno za nejšetrnější alternativu, avšak tvoří méně než 10 procent z dohod o SAF. Naproti tomu více než 30 procent tvoří paliva z potravinových plodin, jako je kukuřice nebo sójový olej, která nejsou udržitelná. Organizace T&E vyzývá aerolinky, aby více tlačily na dodavatele paliv k prioritizaci ekologičtějších řešení.

Závažným problémem je také neochota ropných společností investovat do zelených paliv. Velcí hráči jako Shell či BP věnují SAF minimální pozornost, přičemž většina jejich investic směřuje k biopalivům spíše než k čistému e-kerosinu. T&E varuje, že bez zásahu regulátorů se odklon od fosilních paliv výrazně zpomalí.

Autor: Šimon Mitro

Související

letadlo
Ekonomika

Letenky nezlevní ani nižší daně, ukazuje nová studie

letadlo
Ekonomika

Evropské letectví brzdí přechod na čisté palivo, varuje zpráva EASA

biopalivo
Zahraniční

Biopaliva škodí klimatu víc než ropa, ukazuje studie

letadlo
Zahraniční Zajímavosti

Piloti i letušky chodí do práce pod tlakem. Mají strach o svá místa