Češi ve frontách u pokladen teď pročekají i víc než hodinu

Předvánoční nákupy stojí víc času, než ty v jiných částech roku. Nejvíc je prodlužuje čekání před pokladnami. Nejhorší situace je v supermarketech.

nakupování

Ilustrační foto.
Zdroj: Needpix

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Needpix

V předvánoční špičce jsou nejdelší fronty v supermarketech a hypermarketech, čeká se v nich v průměru 10,5 minuty. Může za to nedostatek otevřených pokladen s obsluhou i zahlcenost těch samoobslužných. S průměrnou čekací dobou osm minut jsou na druhém místě obchody s delikatesami a specializovanými potravinami, kde se pokladní většinou věnuje jen jednomu zákazníkovi – krájí lahůdky, odemyká zamčené vitríny s dražším zbožím nebo připravuje dárkové balíčky. Třetí příčku mají obchody s elektronikou.

Pokud člověk navštíví všechny druhy obchodů, stráví v předvánočním čase ve frontách v průměru 68 minut. Pokud ale na poslední chvíli kupuje vánoční stromek a kapra ze sádky, kterého si na místě nechá i částečně zpracovat, může k čekací době přičíst klidně dalších 30 minut a dostat se na celou hodinu a půl.

I když nejvíc času stráví lidé ve frontách v supermarketech, jde až o druhý největší procentuální nárůst čekací doby oproti běžným dnům po zbytek roku. Mezi dlouhodobě nejoblíbenější vánoční dárky Čechů totiž patří knihy, a knihkupectví proto zaznamenávají nárůst čekací doby až o 400 procent. Víc než trojnásobný čas pak stráví zákazníci kromě supermarketů i v hračkářstvích nebo drogeriích.

Mezi nejčastější důvody, proč se fronty tvoří, patří nedostatek pokladních, chyby při markování zboží a stornování položek, nečitelné čárové kódy a zakládání věrnostních účtů.

Čekací dobu negativně ovlivňují i sami zákazníci. Pokud nemají připravenou peněženku nebo telefon k zaplacení či načtení zákaznické aplikace, prodlouží to nákup až o deset sekund. Podobný efekt má i platba v hotovosti, která k čekací době přidá v průměru 20 sekund.

typ obchodu nárůst čekací doby
v procentech
čekací doba
v minutách
knihkupectví 400 6
supermarkety a hypermarkety 350 10,5
hračkářství 300 6
drogerie 300 6
domácí a hobby potřeby 250 5
móda 250 5,5
sportovní potřeby 250 5,5
kosmetika a parfumerie 100 4
elektronika 100 7
cukrárny a pekárny 75 4,5
delikatesy, víno a specializované potraviny 60 8

Související

vánoční nákupy
Domácí Vánoce

Vánoční dárky nakupuje 90 procent Čechů online

slevy
Domácí Nakupování

Zákazníci slevy milují, ale falešné ceny je nebalamutí

pexels-pokladní automat
Zahraniční

Automaty místo pokladních? Češi je vítají, svět se k nim obrací zády

online nakupování
Domácí Nakupování

Téměř každý druhý e-shop porušuje zákon