V předvánoční špičce jsou nejdelší fronty v supermarketech a hypermarketech, čeká se v nich v průměru 10,5 minuty. Může za to nedostatek otevřených pokladen s obsluhou i zahlcenost těch samoobslužných. S průměrnou čekací dobou osm minut jsou na druhém místě obchody s delikatesami a specializovanými potravinami, kde se pokladní většinou věnuje jen jednomu zákazníkovi – krájí lahůdky, odemyká zamčené vitríny s dražším zbožím nebo připravuje dárkové balíčky. Třetí příčku mají obchody s elektronikou.
Pokud člověk navštíví všechny druhy obchodů, stráví v předvánočním čase ve frontách v průměru 68 minut. Pokud ale na poslední chvíli kupuje vánoční stromek a kapra ze sádky, kterého si na místě nechá i částečně zpracovat, může k čekací době přičíst klidně dalších 30 minut a dostat se na celou hodinu a půl.
I když nejvíc času stráví lidé ve frontách v supermarketech, jde až o druhý největší procentuální nárůst čekací doby oproti běžným dnům po zbytek roku. Mezi dlouhodobě nejoblíbenější vánoční dárky Čechů totiž patří knihy, a knihkupectví proto zaznamenávají nárůst čekací doby až o 400 procent. Víc než trojnásobný čas pak stráví zákazníci kromě supermarketů i v hračkářstvích nebo drogeriích.
Mezi nejčastější důvody, proč se fronty tvoří, patří nedostatek pokladních, chyby při markování zboží a stornování položek, nečitelné čárové kódy a zakládání věrnostních účtů.
Čekací dobu negativně ovlivňují i sami zákazníci. Pokud nemají připravenou peněženku nebo telefon k zaplacení či načtení zákaznické aplikace, prodlouží to nákup až o deset sekund. Podobný efekt má i platba v hotovosti, která k čekací době přidá v průměru 20 sekund.
| typ obchodu |
nárůst čekací doby v procentech |
čekací doba v minutách |
| knihkupectví | 400 | 6 |
| supermarkety a hypermarkety | 350 | 10,5 |
| hračkářství | 300 | 6 |
| drogerie | 300 | 6 |
| domácí a hobby potřeby | 250 | 5 |
| móda | 250 | 5,5 |
| sportovní potřeby | 250 | 5,5 |
| kosmetika a parfumerie | 100 | 4 |
| elektronika | 100 | 7 |
| cukrárny a pekárny | 75 | 4,5 |
| delikatesy, víno a specializované potraviny | 60 | 8 |