Portugalská Generální ředitelství pro záležitosti spotřebitelů (DGC) oznámila, že hodlá pokutovat tři společnosti, které během finále Mistrovství Evropy ve fotbale neoprávněně používaly portugalskou vlajku v reklamách na alkohol. Tyto firmy, které porušily reklamní pravidla, mohou čelit pokutám v rozmezí od 2 493 eur do 24 939 eur, tedy v přepočtu 63 až 630 tisíc korun.
Během šetření, které probíhalo od 8. do 15. července, DGC analyzovala 232 reklam na alkohol, které byly zveřejněny na 53 webových stránkách a sociálních sítích, jako jsou Facebook a Instagram. Celkem bylo zkoumáno 20 firem, přičemž tři z nich byly shledány vinnými z porušení zákoníku.
Portugalská legislativa přísně zakazuje spojování alkoholických nápojů s národními symboly, jako je portugalská vlajka. Další pravidlo zakazuje propagaci alkoholu v rádiu a televizi mezi 7. hodinou ranní a 22:30, stejně jako cílení těchto reklam na nezletilé. Není to poprvé, co portugalská vláda potrestala firmy za použití národních symbolů k propagaci alkoholu. Podobné případy byly zaznamenány i v roce 2023, avšak tyto kauzy dosud nebyly uzavřeny.