Studie Ministerstva dopravy navrhuje rozšíření dálniční a silniční sítě, které má zlepšit propojení krajských měst a snížit dopravní vytíženost kolem velkých měst, jako jsou Praha a Brno. Klíčovými projekty jsou také Okruh kolem Prahy a propojení na trase Plzeň – Písek – Jihlava či Jihomoravský koridor.
„Celková délka hlavních koridorů činí přibližně 540 km s odhadovanými náklady 320 miliard. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby nejen zlepšily dopravní dostupnost, ale také přispěly k ekonomickému rozvoji regionů. V rámci těchto koridorů se očekává zvýšení nabídky alternativních tras, což umožní lepší rozložení dopravního zatížení a snížení rizika dopravních kolon,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Ministerstvo dopravy plánuje i výstavbu vysokorychlostních tratí, které propojí hlavní město a regiony s evropskou dopravní sítí. „Celková délka plánovaných tratí je 767 kilometrů, z toho 484 kilometrů je již ve fázi projektu. Stavba první části trati z Brna do Přerova začne letos. Tyto vysokorychlostní tratě budou klíčové pro zajištění rychlé a efektivní dopravy mezi městy i sousedními zeměmi, což přispěje k ekonomickému růstu a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky na evropském trhu,“ dodal ministr.
Kromě toho se mají zlepšit plavební podmínky na Labi a splavnění do Pardubic. Mezi hlavní projekty patří plavební stupeň Děčín, splavnění Pardubic a stabilizace plavební dráhy v přístavu Chvaletice.
Co je Metropolitní expres SPODEM?
Finální podobu projektu Metropolitní expres SPODEM vybrala v lednu letošního roku Centrální komise Ministerstva dopravy. Zahrnuje dva samostatné tunely pod centrem Prahy o délce přes deset kilometrů. Sloužit budou pro městské i příměstské vlaky. Dálkové spoje povedou primárně po povrchu. Centrální stanice vznikne pod hlavním nádražím se dvěma podzemními nástupišti.