pondělí 28. dubna 2025

Do roku 2050 má vzniknout přes 760 kilometrů vysokorychlostních tratí

Ministerstvo dopravy představilo svou vizi dopravní infrastruktury kolem roku 2050. Plány čítají nejen modernizaci a rozšíření dálniční a silniční sítě, ale i výstavbu vysokorychlostních železnic a využití vodních toků pro nákladní účely.

rozvoj dálniční sítě

Takto si představuje Ministerstvo dopravy rozvoj dálniční sítě po roce 2050.
Zdroj: Ministerstvo dopravy České republiky

  • Takto si představuje Ministerstvo dopravy rozvoj dálniční sítě po roce 2050.
  • Zdroj: Ministerstvo dopravy České republiky

Studie Ministerstva dopravy navrhuje rozšíření dálniční a silniční sítě, které má zlepšit propojení krajských měst a snížit dopravní vytíženost kolem velkých měst, jako jsou Praha a Brno. Klíčovými projekty jsou také Okruh kolem Prahy a propojení na trase Plzeň – Písek – Jihlava či Jihomoravský koridor.

„Celková délka hlavních koridorů činí přibližně 540 km s odhadovanými náklady 320 miliard. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby nejen zlepšily dopravní dostupnost, ale také přispěly k ekonomickému rozvoji regionů. V rámci těchto koridorů se očekává zvýšení nabídky alternativních tras, což umožní lepší rozložení dopravního zatížení a snížení rizika dopravních kolon,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Ministerstvo dopravy plánuje i výstavbu vysokorychlostních tratí, které propojí hlavní město a regiony s evropskou dopravní sítí. „Celková délka plánovaných tratí je 767 kilometrů, z toho 484 kilometrů je již ve fázi projektu. Stavba první části trati z Brna do Přerova začne letos. Tyto vysokorychlostní tratě budou klíčové pro zajištění rychlé a efektivní dopravy mezi městy i sousedními zeměmi, což přispěje k ekonomickému růstu a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky na evropském trhu,“ dodal ministr.

Kromě toho se mají zlepšit plavební podmínky na Labi a splavnění do Pardubic. Mezi hlavní projekty patří plavební stupeň Děčín, splavnění Pardubic a stabilizace plavební dráhy v přístavu Chvaletice.

Co je Metropolitní expres SPODEM?

Finální podobu projektu Metropolitní expres SPODEM vybrala v lednu letošního roku Centrální komise Ministerstva dopravy. Zahrnuje dva samostatné tunely pod centrem Prahy o délce přes deset kilometrů. Sloužit budou pro městské i příměstské vlaky. Dálkové spoje povedou primárně po povrchu. Centrální stanice vznikne pod hlavním nádražím se dvěma podzemními nástupišti.

Autor: Michaela Dočkalová

Související

dálnice
Domácí

Nové silnice a rychlodráhy zkrátí cestování po Česku

Výstavba dálnice D3
Domácí

Výstavba středočeské části dálnice D3 nabírá na obrátkách

Mapa rozvoje české dálniční sítě
Domácí

Nové dálnice po roce 2050? Studie už má zelenou

kontroly na silnicích
Domácí

Nová éra kontrol na silnicích: Přestupky odhalí inspektoři i na dálku