Od ledna 2025 začne na českých železnicích platit nový standard bezpečnosti a efektivity – výhradní provoz evropského systému řízení vlaků ETCS. Tento systém bude spuštěn na 622 kilometrech hlavních železničních koridorů, mezi kterými jsou i klíčové tratě z České Třebové do Olomouce a z Břeclavi do Bohumína. V současné době jsou tratě připravené, probíhá poslední fáze školení personálu a příprava vozidel, aby byl provoz zajištěn bez problémů.
Zavedení ETCS přinese výrazné zlepšení bezpečnosti a efektivity vlakové dopravy. Tento systém bude zajišťovat plynulý a bezpečný provoz. Na přípravu systému bylo vynaloženo 7,7 miliardy korun a další investice jsou plánovány do roku 2030. ETCS nejen zlepšuje bezpečnost, ale také umožní plynulejší provoz vlaků, a to i na mezinárodních trasách.
Pro zajištění bezproblémového provozu je nezbytné dostatečné školení strojvedoucích, které již probíhá. V současnosti je školeno tři tisíce strojvedoucích, do ledna 2025 bude potřeba 4 500 odborně vyškolených pracovníků. Příprava na tento nový režim je v plném proudu, včetně zajištění dostatečného počtu vozidel, která budou systémem ETCS vybavena. Celkově je již připraveno více než 1 400 vozidel, což je o 200 více než v srpnu.
Systém ETCS, který v současnosti již funguje na vytížených tratích, jako je Brno–Břeclav, bude do ledna 2025 implementován na dalších hlavních železničních koridorech v ČR.