středa 17. září 2025

Zubačka v Tanvaldu se rozpadá. Její oprava vyjde na půl miliardy korun

Více než 120 let na trase mezi Tanvaldem a Kořenovem jezdí vlaky po zubačce. Ta však už nyní začala vypovídat službu a volá po rekonstrukci. Začne se s ní příští rok.

743010b

Vlak na ozubnicové trati mezi Tanvaldem a Kořenovem.
Zdroj: FB Zubačka

  • Vlak na ozubnicové trati mezi Tanvaldem a Kořenovem.
  • Zdroj: FB Zubačka

Nutnou rekonstrukci potřebuje nejstrmější železnice v České republice, ozubnicová trať označovaná jako zubačka mezi Tanvaldem a Kořenovem v Jizerských horách. Správa železnic na ní omezila provoz, protože jeho hustota už nebyla bezpečná. Příští rok proto začne nutná rekonstrukce, o níž už se sice mluví dlouhá léta, ale až nyní situace dospěla do bodu, kdy je oprava zubačky nevyhnutelná. Při ní dojde k opravě železničního spodku a svršku, tunelů, mostů a dalších částí infrastruktury.

Kvůli vysokým nákladům a nedostatku peněz Správa železnic opravu trati několikrát odložila. Naposledy se tak stalo letos, přestože vedení podniku ještě v roce 2021 mluvilo o roce 2023 jako o době, kdy může rekonstrukce zubačky začít. Oprava se tak nakonec protáhne do roku 2025 a vyjde na necelých půl miliardy korun. 360 milionů by měly však činit evropské dotace.

Ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem jezdí od roku 1902. O devadesát let později se zařadila mezi kulturní památky. Na své sedmikilometrové trase musí překonat 235 metrů výškového rozdílu.

Autor: Jan Skala

Související

železniční most Výtoň.JPG.jpg
Domácí

Výtoňský most se bourat nebude. Kapacitu železnice zvýší třetí kolej

Masarykovo nádraží v Praze
Domácí

Masarykovo nádraží má vážný problém: Část nové platformy nemusí být bezpečná

hracov
Domácí

Rekonstrukce harcovské přehrady finišuje. Na koupání ale bude až za pár let

Vizualizace ČT
Domácí

Česká Třebová buduje novou relaxační oblast, opravy se dočká i první z mostů