pondělí 19. května 2025

Zpoždění výstavby D35 vyjde na sedm miliard, informuje NKÚ

Výstavba dálnice D35 přesáhne 50 let. Jen zpoždění jednoho úseku o pár let vyjde na miliardy korun.

D35 Nemilany

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Dálnice D35, která v budoucnu spojí Hradec Králové a Olomouc, čelí vážným problémům, jak potvrdila nedávná kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Přestože práce na ní započaly již v 70. letech minulého století, její dokončení se očekává až v roce 2030.

Kontrola NKÚ ukázala, že koncepční záměry a harmonogramy, schválené vládou, nebyly dodrženy Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic. Podle usnesení z roku 2001 měla být výstavba všech úseků zahájena do roku 2010, ale po 22 letech nebyla dokončena ani polovina z plánovaných 21 úseků. Dálnice D35 byla do května 2023 otevřena pouze ze 43 procent své plánované délky 210 kilometrů.

Problémy spojené se získáváním územních rozhodnutí a majetkoprávním vypořádáním pozemků vedly k průměrné délce 12 let příprav na stavby jednotlivých úseků. Příkladem je úsek Křelov–Slavonín, kde příprava trvala až 27 let. Zpoždění zvyšuje náklady, to je patrné v případě úseku mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem, který bude dokončen až v roce 2027. Kvůli prodloužení o šest let vyjde o 7,6 miliard korun dráž.

Po dokončení D35 v plné délce bude druhou nejdelší dálnicí v Česku. Delší je pouze D1 s aktuální délkou 361 kilometrů.

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: NKÚ

Související

Snímek obrazovky 2025-05-16 v 10.14.27
Domácí

Nový most u Křelova ukončí objížďky přes Olomouc

rozvoj dálniční sítě
Domácí

Do roku 2050 má vzniknout přes 760 kilometrů vysokorychlostních tratí

dálnice
Domácí

Nové silnice a rychlodráhy zkrátí cestování po Česku

Výstavba dálnice D3
Domácí

Výstavba středočeské části dálnice D3 nabírá na obrátkách