úterý 22. dubna 2025

Zpoždění výstavby D35 vyjde na sedm miliard, informuje NKÚ

Výstavba dálnice D35 přesáhne 50 let. Jen zpoždění jednoho úseku o pár let vyjde na miliardy korun.

D35 Nemilany

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Dálnice D35, která v budoucnu spojí Hradec Králové a Olomouc, čelí vážným problémům, jak potvrdila nedávná kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Přestože práce na ní započaly již v 70. letech minulého století, její dokončení se očekává až v roce 2030.

Kontrola NKÚ ukázala, že koncepční záměry a harmonogramy, schválené vládou, nebyly dodrženy Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic. Podle usnesení z roku 2001 měla být výstavba všech úseků zahájena do roku 2010, ale po 22 letech nebyla dokončena ani polovina z plánovaných 21 úseků. Dálnice D35 byla do května 2023 otevřena pouze ze 43 procent své plánované délky 210 kilometrů.

Problémy spojené se získáváním územních rozhodnutí a majetkoprávním vypořádáním pozemků vedly k průměrné délce 12 let příprav na stavby jednotlivých úseků. Příkladem je úsek Křelov–Slavonín, kde příprava trvala až 27 let. Zpoždění zvyšuje náklady, to je patrné v případě úseku mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem, který bude dokončen až v roce 2027. Kvůli prodloužení o šest let vyjde o 7,6 miliard korun dráž.

Po dokončení D35 v plné délce bude druhou nejdelší dálnicí v Česku. Delší je pouze D1 s aktuální délkou 361 kilometrů.

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: NKÚ

Související

Mapa rozvoje české dálniční sítě
Domácí

Nové dálnice po roce 2050? Studie už má zelenou

Nejvyšší kontrolní úřad
Ekonomika

Schodek rozpočtu zůstává vysoký, NKÚ varuje před rostoucím dluhem

Nejvyšší kontrolní úřad
Domácí

Propagace fondů EU přinesla výsledky, ale i nedostatky v zakázkách, uvádí NKÚ

Obecní úřad v Chornicích
Domácí

Chornice chystají chodníky pro větší bezpečnost