Dálnice D35, která v budoucnu spojí Hradec Králové a Olomouc, čelí vážným problémům, jak potvrdila nedávná kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Přestože práce na ní započaly již v 70. letech minulého století, její dokončení se očekává až v roce 2030.
Kontrola NKÚ ukázala, že koncepční záměry a harmonogramy, schválené vládou, nebyly dodrženy Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic. Podle usnesení z roku 2001 měla být výstavba všech úseků zahájena do roku 2010, ale po 22 letech nebyla dokončena ani polovina z plánovaných 21 úseků. Dálnice D35 byla do května 2023 otevřena pouze ze 43 procent své plánované délky 210 kilometrů.
Problémy spojené se získáváním územních rozhodnutí a majetkoprávním vypořádáním pozemků vedly k průměrné délce 12 let příprav na stavby jednotlivých úseků. Příkladem je úsek Křelov–Slavonín, kde příprava trvala až 27 let. Zpoždění zvyšuje náklady, to je patrné v případě úseku mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem, který bude dokončen až v roce 2027. Kvůli prodloužení o šest let vyjde o 7,6 miliard korun dráž.
Po dokončení D35 v plné délce bude druhou nejdelší dálnicí v Česku. Delší je pouze D1 s aktuální délkou 361 kilometrů.