Podle odborníků z americké University of Colorado přináší první dny letního času především spánkovou deprivaci. Výkon ospalých řidičů může klesnout až na úroveň šoférů jedoucích pod vlivem alkoholu. Řidiči mohou mít problém s vnímáním a vyhodnocováním potenciálně nebezpečných situací a také jejich reakce nemusí být dostatečně rychlé. Ospalost či únava způsobují nesoustředěnost, nervozitu, zkratovité jednání nebo špatný odhad.
Nebezpečné je především pondělí bezprostředně navazující na víkend, kdy ke změně času došlo. Analýza statistických dat nehodovosti provedená za 21 let severoamerickou National Highway Transportation Safety Administration prokázala zvýšený počet smrtelných dopravních nehod, ke kterým dochází právě v dané pondělí, je asi o sedm procent vyšší oproti ostatním pondělkům roku. Osmiprocentní nárůst počtu dopravních nehod evidují v Kanadě, podobně vyznívají i analýzy ve Velké Británii. „Na začátku týdne po provedené změně času se totiž na silnicích potkává velké množství nedospalých lidí, kteří nadprůměrně chybují a navíc mohou být podráždění. To s sebou nese mimo jiné nižší míru vzájemné tolerance,“ vysvětluje Roman Budský z platformy Vize 0, která se bezpečností na silnicích zabývá.
Zahraniční data potvrzují i české pojišťovny. Například Kooperativa v loňském roce zaznamenala výrazný nárůst škod v podstatě po celý týden po změně času. „Loni v pondělí po změně času narostly škody o 11 procent, úterý, středa a čtvrtek pak přinesly dokonce více než 20procentní nárůst škod oproti době před změnou času,“ upozorňuje na kritické dny Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.
Nedostatečný spánek a také únava jsou jedním z nejvýznamnějších faktorů, které zapříčiňují dopravní nehody. Nejohroženější jsou v tomto ohledu mladí řidiči do 25 let, senioři, lidé pracující na směny a řidiči, kteří denně ujedou stovky kilometrů –řidiči kamionů, autobusáci nebo obchodní zástupci.
„Je dobré se v posledních dnech před změnou času a především o daném víkendu dostatečně vyspat, vytvořit si spánkovou rezervu. A v prvních pracovních dnech po změně času počítat s možným vlivem únavy na kvalitu vlastního řidičského výkonu i na kondici ostatních účastníků silničního provozu včetně chodců,“ uzavírá Budský.