„Telefonovala mi paní z banky, že mám předschválenou půjčku. Já jsem si přitom žádnou vzít nechtěla. Vyděsila jsem se a okamžitě jsem nabídku chtěla stornovat. Ona mi ale řekla, že to musí nahlásit České národní bance jako pokus o podvod a že mi zavolají,“ začíná popisovat svůj příběh Jana z Plzně.
Když pak Janě zavolali z reálného čísla ČNB, věřila, že jí chtějí pomoci. Nakonec jí ale skoro připravili o všechno. „Donutili mě dojet do banky a tam si vzít půjčku na nejvyšší schválenou možnost. Což v mém případě činilo 650 tisíc korun. Peníze jsem pak měla poslat na účet ČNB,“ pokračuje Jana. Podvodníci jí prý vysvětlili, že jí musí snížit platební rating, aby si na ni nikdo nemohl vzít půjčku. „V bance jsem nesměla nic říct, protože mě i tam, podle muže na telefonu, mohli okrádat. Když jsem na pobočce podepisovala papíry, něco mě osvítilo a vycouvala jsem. Zavolala jsem na policii a všechno nahlásila,“ dodává Jana.
Takových případů, kdy podvodníci využívají strachu lidí z toho, že je někdo chce okrást, policie v Plzeňském kraji registruje stovky. Po celé republice jsou to statisíce.
„Nebezpečné jsou investiční podvody, kdy e-šmejdi ‚chrání‘ před velkou inflací a pomůžou peníze ‚zhodnotit‘. Za první půlrok evidujeme více než 30 tisíc podvodů,“ říká mluvčí České bankovní asociace Radek Šalša.
Podvodníci mají další různé způsoby, jak klienta "namotat". Přes falešné odkazy, investice do bitcoinu, telefonické hovory z pojišťoven, bank a jiných institucí. „Naše doporučení jsou pořád stejná: nikdy nikomu nedávejte své citlivé údaje jako číslo karty nebo přístup do internetového bankovnictví. Bankéř je po telefonu nikdy vědět nechce, nepotřebuje. Pokud si nejste jistí, zavolejte do své banky,“ dodává Šalša.