Někteří učitelé upozorňují, že těžké úkoly mohou některé děti demotivovat a odradit je od přihlášení na gymnázia nebo školy s náročnějšími kritérii pro přijetí.
Nejnovější testy obsahují složitější úlohy hlavně z matematiky, které se liší od těch, co žáci znají z běžné výuky. Mnozí učitelé a rodiče považují takové změny za problematické, protože vyžadují dovednosti, které se děti na základce nenaučily. Proto žáci také častěji vyhledávají doučování a přípravné kurzy. Ty jim mají pomoci připravit se na náročné zkoušky.
,,Upřímně, nároky, které jsou teď kladené na dospívající děti kvůli přijímačkám na střední školu, jsem nezažila a nesouhlasím s nimi," říká Jana Třebalková, matka patnáctileté Elly z Prahy s tím, že v citlivějších dětech těžké testy vyvolávají strach z neúspěchu a velký tlak na volbu školy je drží v permanentní úzkosti.
Kritici také poukazují na to, že vyšší obtížnost zkoušek může vyřadit děti z nízkopříjmových rodin, které nemohou investovat do doplňkového vzdělávání jako je doučování nebo speciální učebnice. Ty jsou kvůli obtížnosti testů téměř nutné.
Někteří odborníci ale tvrdí, že žáci mohou testy nanečisto použít jen jako kompas, který jim ukáže, kde mají mezery a kde zase dostatky a tím je nasměrují k výběru správné školy.
Doporučují také rodičům i dětem, aby se vyhnuli taktizování, které se může negativně odrazit na jejich vzdělávacích cílech a skutečně společně zvolili střední školu, kam dítě jít chce a kam zapadne svými studijními předpoklady.