S rostoucí popularitou elektromobilů (EV) přichází otázky týkající se jejich životnosti a ekologického dopadu. Klíčovým faktorem je životnost baterií, které časem ztrácejí kapacitu. Přesto moderní technologie prodlužují jejich výkonnost, což ukazuje, že EV mohou sloužit 15 až 20 let.
Baterie elektromobilů jsou obvykle považovány za „opotřebované“, když jejich kapacita klesne pod 70 až 80 procent. Automobilky často nabízejí záruky na osm let nebo 160 000 km, ale data naznačují, že baterie vydrží déle. Pokud je výměna nutná, náklady se v Evropě liší. Například v Německu se cena pohybuje od 4 500 do 18 600 eur, v přepočtu od 112 tisíc do 470 tisíc korun, podle modelu vozu a velikosti baterie. Nejlevnější výměny nabízí Tesla Model 3, zatímco Model S a X patří mezi dražší.
Baterie, které už nedokážou pohánět vozidlo, mohou být znovu využity. Často se používají pro stacionární systémy skladování energie, což prodlužuje jejich užitečnost a snižuje ekologickou zátěž. Když baterie doslouží, recyklace umožňuje získat cenné materiály, jako je lithium, kobalt nebo nikl. Moderní recyklační technologie dokáží tyto suroviny efektivně obnovit. Po Evropě vznikají specializovaná recyklační centra, jako například nová továrna v Polsku.
Vývoj baterií směřuje k levnějším a odolnějším řešením, jako jsou baterie LFP (lithium-železo-fosfát) nebo solid-state baterie s vyšší bezpečností a životností. Přesto masová výroba těchto inovací zůstává pozadu. Budoucnost elektromobilů spočívá v pokročilé technologii a efektivní recyklaci, což může přinést ekologičtější a udržitelnější dopravu.