úterý 22. července 2025

Životnost elektromobilů: Jak dlouho vydrží jejich baterie?

Elektromobily mají omezenou životnost, především kvůli svým bateriím. Jak dlouho vydrží v provozu, jaké jsou náklady na jejich výměnu a co se děje s bateriemi na konci jejich životnosti?

elektromobil

Ilustrační foto.
Zdroj: Pexels / Ed Harvey

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pexels / Ed Harvey

S rostoucí popularitou elektromobilů (EV) přichází otázky týkající se jejich životnosti a ekologického dopadu. Klíčovým faktorem je životnost baterií, které časem ztrácejí kapacitu. Přesto moderní technologie prodlužují jejich výkonnost, což ukazuje, že EV mohou sloužit 15 až 20 let.

Baterie elektromobilů jsou obvykle považovány za „opotřebované“, když jejich kapacita klesne pod 70 až 80 procent. Automobilky často nabízejí záruky na osm let nebo 160 000 km, ale data naznačují, že baterie vydrží déle. Pokud je výměna nutná, náklady se v Evropě liší. Například v Německu se cena pohybuje od 4 500 do 18 600 eur, v přepočtu od 112 tisíc do 470 tisíc korun, podle modelu vozu a velikosti baterie. Nejlevnější výměny nabízí Tesla Model 3, zatímco Model S a X patří mezi dražší.

Baterie, které už nedokážou pohánět vozidlo, mohou být znovu využity. Často se používají pro stacionární systémy skladování energie, což prodlužuje jejich užitečnost a snižuje ekologickou zátěž. Když baterie doslouží, recyklace umožňuje získat cenné materiály, jako je lithium, kobalt nebo nikl. Moderní recyklační technologie dokáží tyto suroviny efektivně obnovit. Po Evropě vznikají specializovaná recyklační centra, jako například nová továrna v Polsku.

Vývoj baterií směřuje k levnějším a odolnějším řešením, jako jsou baterie LFP (lithium-železo-fosfát) nebo solid-state baterie s vyšší bezpečností a životností. Přesto masová výroba těchto inovací zůstává pozadu. Budoucnost elektromobilů spočívá v pokročilé technologii a efektivní recyklaci, což může přinést ekologičtější a udržitelnější dopravu.

Autor: Šimon Mitro

Související

doprava
Ekonomika

Brusel šetří na zelené dopravě. Průmysl může tratit

Oprava frekventované silnice I/49
Domácí

Zlínská tepna v opravě přibrzdí provoz až do srpna

auto
Ekonomika Auta

Ojetiny zdražují, přibývá starších vozů z ciziny

vlak
Domácí

Zlínský a Trenčínský kraj sjednotí veřejnou dopravu