V době, kdy Evropu sužují povodně, a meteorologové hlásí, že boj se suchem je alespoň prozatím zažehnaný, je ve střední Americe situace docela opačná. Jestliže v létě musel Panamský průplav omezovat provoz kvůli nedostatku vody a upíral naděje k dešťovým obdobím na podzim a v zimě, situace velké změny nedoznala. Oproti dlouhodobému normálu je hladina oceánu o 1,8 metru níže a průplav stále musí omezovat dopravu. Bývalo běžné, že v tomto ročním období skrze Panamu proplulo kolem 40 lodí denně, dnes je jich 24. To je počet, který býval v minulosti běžný pro nejsušší období roku, k nimž prosinec a leden rozhodně nepatří.
Facing a near unprecedented ‘rainfall deficit’, the Panama Canal has been forced to restrict the number of vessels passing through it. https://t.co/qnyJXvcmbb pic.twitter.com/JCCFmkI3eg
— Tonge McChlery & Associates (@WEALTHbyTMA) January 5, 2024
Přepravní společnosti tak musí čelit dalším velkým problémům, protože Panama je jeden ze dvou světových průplavů, které mají pro světový obchod obrovský význam. Druhý průplav, Suezský, mezi Afrikou a Asií, rovněž postihla omezení, a to zejména kvůli teroristickým akcí jemenských separatistů v Rudém moři.
Panama řeší, co s průplavem dál. Chce upouštět vodu z jezera Alajuela, ale to je řešení velice krátkodobé. Druhým řešením by byla změna toku a přehrazení řeky Indio tak, aby napájela jezero Gatún, což je hlavní zásobárna vody pro průplav. To by ale stálo minimálně dvě miliardy dolarů a práce by trvaly nejméně šest let.