Zeminu s benzenem u Hustopečí zatím nelze těžit, hrozí nebezpečí

Odtěžba kontaminované půdy po únorové havárii cisternového vlaku u Hustopečí nad Bečvou se zatím odkládá.

profimedia-0972272891

Havárie nákladního vlaku s cisternami s benzenem (5.3.2025)
Zdroj: Profimedia

  • Havárie nákladního vlaku s cisternami s benzenem (5.3.2025)
  • Zdroj: Profimedia

Těžba kontaminované zeminy po únorové havárii cisternového vlaku u Hustopečí nad Bečvou byla dočasně zastavena. Nové analýzy ukázaly, že benzen se ze zeminy odpařuje příliš rychle a ohrožuje zdraví zasahujících pracovníků. Podle České inspekce životního prostředí proto není zásah za současných podmínek bezpečný ani účelný.

Odborníci proto místo havárie izolují pomocí speciálních ocelových štětovnic. Ty se zanořují do hloubky sedmi metrů a vytvoří uzavřenou bariéru o délce 700 metrů, více než trojnásobek původního plánu. Ohraničení má zabránit dalšímu šíření benzenu do okolní půdy a vody.

Dobrou zprávou je pokles koncentrace benzenu ve vodní nádrži č. 6, která se nachází v těsné blízkosti nehody. Hodnoty klesly až desetinásobně, přesto stále překračují povolený limit. Prioritou nyní zůstává čerpání a čištění kontaminované podzemní vody pomocí filtrů s aktivním uhlím, přičemž vyčištěná voda se bude vracet zpět do půdy pro zvýšení účinnosti sanačního procesu.

Olomoucký hejtman vyhlásil zákaz vstupu do oblasti havárie a v celé zóně platí až do 27. dubna stav nebezpečí. Ten má urychlit likvidaci ekologických následků a chránit veřejnost před zdravotními riziky.

Autor: Šimon Mitro

Související

zajíc
Domácí

Virus myxomatózy postupuje Českem. Zajícům hrozí úhyn, králíky lze očkovat

Povodí Moravy
Domácí

Chystají se další protipovodňová opatření v povodí Desné

letadlo
Ekonomika

Evropské letectví brzdí přechod na čisté palivo, varuje zpráva EASA

Plug-in hybrid
Ekonomika Auta

Plug-in hybridy znečišťují téměř stejně jako benzínová auta, ukazují data EU