České a německé ministerstvo dopravy se chtějí soustředit na na vybudování vysokorychlostního spojení na ose Praha – Drážďany – Berlín, modernizaci a elektrizaci trati Praha – Plzeň – Domažlice – Norimberk a na zlepšení parametrů spojení Norimberk – Marktredwitz – Cheb – Praha. Ohledně vylepšení železničního spojení podepsal ministr dopravy Martin Kupka (ODS) spolu s německým spolkovým ministrem digitálních záležitostí a dopravy Volkerm Wissingem memorandum.
„ Máme v zásadě pouze jedno kapacitní spojení přes Ústí nad Labem, které je už ale mnoho let na hranici svých možností. Je pro nás proto velmi důležité vybudovat nová moderní železniční spojení a jsem rád, že se k tomuto úkolu přihlásila i německá strana, a to i v kontextu připravované aktualizace Spolkového plánu rozvoje dopravních cest,“ uvedl Kupka.
„Výstavba vysokorychlostních tratí i výrazné zlepšení parametrů těch konvenčních si vyžádá velké množství finančních prostředků. Proto chceme společně postupovat ve vyjednávání vůči orgánům Evropské unie tak, abychom byli schopni zajistit dostatek finančních prostředků,“ sdělil Kupka.
Nejvýraznější stavbou nové trati v úseku Drážďany – Praha bude až 29 kilometrů dlouhý přeshraniční železniční tunel pod Krušnými horami. „Přeshraniční mobilita je jedním ze základních kamenů evropské myšlenky. K tomu je ale nutně potřeba odpovídající infrastruktura. V rámci naší dnešní dohody se zaměříme na rozvoj klimaticky šetrné železnice. Chceme zkrátit cestovní dobu mezi Berlínem a Prahou a elektrifikovat jižní spojení z Mnichova a Norimberku. Tím posílíme osobní i nákladní železniční dopravu mezi našimi dvěma zeměmi,“ řekl spolkový ministr digitalizace a dopravy Volker Wissing po podpisu memoranda.