Až třetina světové lodní dopravy by mohla do roku 2030 přejít na biopaliva, ukazuje nová analýza organizace Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E). Studie však varuje, že tato strategie může ve skutečnosti zhoršit klimatickou krizi a zvýšit ceny potravin, protože hlavním zdrojem paliv budou palmový a sójový olej – dvě plodiny silně spojené s odlesňováním.
Podle výzkumu, který pro T&E provedla společnost Cerulogy, by se až 60 % biopaliv používaných v námořní dopravě vyrábělo právě z těchto olejů. Po započtení emisí z kácení lesů a přeměny půdy by tak mohly být emise oxidu uhličitého dokonce dvakrát až třikrát vyšší než u nejšpinavějších fosilních paliv. V roce 2030 by tak mohl lodní průmysl vypustit o 270 milionů tun skleníkových plynů více než dnes.
Dalším problémem je ohromná spotřeba surovin. Pro pokrytí poptávky po biopalivech by bylo potřeba 34 milionů hektarů zemědělské půdy, tedy plocha odpovídající celému Německu. Každý den by se mohlo k pohonu lodí spotřebovat tolik rostlinného oleje, kolik by stačilo na naplnění 300 milionů lahví, což by mohlo ovlivnit ceny potravin po celém světě.
Omezené zásoby mají i alternativní suroviny. Například odpadní oleje z restaurací či živočišné tuky by mohly pokrýt jen zlomek potřeb lodní dopravy. Jeden kontejnerový tanker na trase mezi Čínou a Brazílií by například za rok spotřeboval tolik použitého oleje, kolik vyprodukuje přes 2 000 restaurací McDonald’s.
Ekologické organizace a některé lodní společnosti proto vyzývají IMO, aby neudržitelné biopaliva ze svého seznamu zelených alternativ vyloučila. Podle T&E je nutné zavést jasná pravidla, která podpoří skutečně ekologická paliva, jako jsou syntetická e-paliva vyráběná pomocí zeleného vodíku.