Jen hrstka uživatelů přitom ví, jak nahlásit nevyžádané hovory. Přestože jde o jednoduchý krok, který by mohl pomoci zastavit lavinu obtěžujících telefonátů. Ačkoli v některých zemích platí přísné pokuty až do výše dvou milionů eur, situace se výrazně nemění. Ve Španělsku, které se letos zařadilo mezi státy s nejvyšším počtem těchto hovorů v Evropě, připadá na jednoho obyvatele v průměru dvanáct nevyžádaných volání měsíčně.
Z těch, kteří vědí, jak nevyžádaný hovor nahlásit, to v praxi udělá jen zhruba pětina. Důvodem je podle průzkumu především nízké povědomí o dostupných postupech a nástrojích. Přitom k ochraně před robocallingem mohou pomoci služby operátorů pro blokování nežádoucích čísel nebo aplikace typu Truecaller či Hiya, které dokážou automaticky filtrovat podezřelé hovory. Důležité je také neodpovídat na neznámá čísla a neposkytovat po telefonu osobní údaje.
Odborníci zdůrazňují, že právě nahlášení podezřelého hovoru příslušným orgánům je klíčové pro to, aby mohly zasáhnout proti pachatelům a ochránit ostatní uživatele. Nízká informovanost veřejnosti však brání tomu, aby se tato obrana využívala v dostatečném měřítku.