Z dat Evropské komise je patrné, že levnější benzín a naftu než v České republice mohou řidiči v Evropské unii tankovat pouze v Bulharsku, Rumunsku, Slovinsku, Kypru a na Maltě.
Počátkem ledna letošního roku byla nafta v Česku levnější o zhruba 40 haléřů na litr než v Polsku. Nepatrně cenově přívětivější byl i benzín.
Ekonomové říkají, že příčin je celá řada. „Klíčovým důvodem je to, že po říjnových volbách v Polsku už není politický motiv na stlačování cen pohonných hmot. Zároveň od loňského dubna zlotý postupně zpevnil vůči koruně, a to přibližně o čtrnáct procent, což je dalším důvodem poklesu cenové atraktivity pohonných hmot v Polsku z hlediska českého zákazníka,“ říká k aktuální situaci na čerpacích stanicích ekonom Lukáš Kovanda.
Dalším faktorem je podle něj skutečnost, že Polsko rychleji než Česká republika omezuje dodávky paliv vyrobených z ruské ropy.
V loňském roce Česká republika dovezla nejvíce ruské ropy od roku 2010, a navíc může nadále importovat paliva z ruské ropy vyrobená na Slovensku, protože Evropská komise prodloužila potřebnou výjimku z uvalených protiruských sankcí.