Nákladní vozy tvoří zásadní část automobilového provozu na českých silnicích, avšak jejich účast na nehodách je stále vysoká. Analýza Portálu nehod ukazuje, že z celkového počtu nehod mezi lety 2010 a 2023, kdy byly zapojeny nákladní automobily, tvoří tyto nehody přibližně 18 procent ze všech střetů. Riziko nehod je zvlášť vysoké na silnicích nižších tříd, kde často přispívá k nehodám nesprávný způsob jízdy.
Podle analýzy je největší podíl nehod nákladních automobilů na Vysočině, kde tvoří více než 21 procent z celkového počtu nehod. Tento kraj je významně zatížen intenzivním provozem na dálnici D1 a vyšší nadmořskou výškou, což ovlivňuje bezpečnost jízdy. V Pardubickém kraji, zejména v okrese Svitavy, je vysoký podíl nehod spojený s nedostavěnou dálnicí D35, což vede k častým nehodám na silnicích nižších tříd.
„Dostavba dálniční sítě má klíčový význam pro bezpečnost nákladní dopravy. Na dálnicích se podíl nehod nákladních vozidel pohybuje pouze kolem osmi procent, zatímco na silnicích 1. třídy je tento podíl téměř 20 procent,“ komentuje Jan Chalas z Portálu nehod. U silnic nižších tříd, které jsou užší a méně přehledné, se riziko nehod významně zvyšuje.