Jen za loňský rok zemřelo na českých silnicích 42 cyklistů. Dalších 276 bylo těžce zraněno a 3 409 bylo poraněno lehce. Nehezká statistika se v průběhu let nelepší. BESIP a Centrum dopravního výzkumu vytvořily analýzu mapující střety cyklistů a motoristů za posledních deset let.
Ze studie vyplývá, že nejzávažnějšími nehodami cyklistů a motoristů jsou střety v křižovatkách, náraz vozidla do cyklisty zezadu, či přejetí auta či cyklisty do protisměru. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nevěnování se řízení.
„Zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 procent na straně řidiče vozidla a z 39 procent na straně cyklisty (zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané nehody), je potřeba tak edukovat obě skupiny, které se spolu na silnici potkávají,“ komentoval Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.
Za téměř 40 procent nehod si cyklisté mohou sami. Nejběžnější příčinou samonehod cyklistů je nezvládnutí bicyklu, nevěnování se řízení například v důsledku používání mobilního telefonu nebo nepřiměřená rychlost.