Premiér Petr Fiala (ODS) uzavřel s německým kancléřem Friedrichem Merzem (CDU/CSU) dohodu ohledně výstavby Krušnohorského tunelu, který na polovinu času zkrátí cestu mezi hlavními městy obou států, tedy Prahou a Berlínem. Na konci příští desetiletky by se proto mohlo na této trase jezdit pouhé dvě hodiny. Se zkušebním provozem se totiž počítá od roku 2039, s plnou zátěží pak od roku 2045.
Plány na projekt železničního spojení Via Vindabona vak sahají ještě dál. Jak vyplývá z projektu, měla by trať budoucně propojit města Berlín, Praha a Vídeň, kde by cestující na trase mezi těmito metropolemi strávili pouze čtyři hodiny.
Krušnohorský tunel, který je klíčový rovněž pro cestování do Drážďan, by měl mít více než 30 kilometrů, z toho 12 na české straně. Praha za něj bude muset zaplatit kolem 45 miliard korun.
Naše vztahy s Německem jsou pevnější než kdy dřív. 🇨🇿🤝🏻🇩🇪
— Petr Fiala (@P_Fiala) July 22, 2025
Jsou založeny na důvěře, otevřeném dialogu a společném zájmu o stabilní a prosperující Evropu. S kancléřem @_FriedrichMerz jsme v Berlíně jednali o výstavbě Krušnohorského tunelu, který je součástí vysokorychlostního… pic.twitter.com/Bz9PcVqnYL