Dnes je to přesně 154 let od chvíle, kdy se začala psát zlatým písmem historie plzeňské Škodovky. 12. června 1869 totiž Emil Škoda koupil od hraběte Valdštejna-Vartenberka malou továrničku se třiatřiceti zaměstnanci, které už tři roky předtím šéfoval s platem 1 500 zlatých ročně. V den, kdy si malá plzeňská strojírna začala říkat jeho jménem, odstartovala cesta k modernizaci podniku, kterou hrabě Valdštejn tvrdošíjně odmítal a kvůli které vlastně celý závod Škodovi odprodal za 167 642 zlatých.
Škodovi k modernizaci podniku dopomohl sňatek s Hermínou Hahnenkammovou, dcerou bohatého měšťana a podnikatele, čímž z jejího věna získal nemalé finanční prostředky na modernizaci výroby. Vsadil na výrobu zbraní, po kterých byla v tehdejší Evropě poptávka a brzy jeho podnik zaměstnávat čtyři tisíce dělníků a přes třicet techniků. Kromě toho Škodova firma dodávala zařízení do pětadvaceti cukrovarů a jedenácti pivovarů po celém tehdejším Rakousku-Uhersku a sousedním Německu.
Rok před Škodovou smrtí, v roce 1899, se firma transformovala do akciové společnosti Škodovy závody, přičemž sám Škoda stál v jejím čele ve funkci prezidenta a generálního ředitele až do konce života. Dnes někdejší slávu jeho podniku připomínají dvě společnosti – Škoda Transportation a Škoda Auto.