Výtoňský most se bourat nebude. Kapacitu železnice zvýší třetí kolej

Budoucnost pražského Výtoňského železničního mostu je jasnější – historická konstrukce má zůstat na místě. Kapacitu zajistí nový most, o jeho podobě rozhodne architektonická soutěž.

železniční most Výtoň.JPG.jpg

Památkově chráněný most pod Vyšehradem.
Zdroj: novymostvyton.cz

  • Památkově chráněný most pod Vyšehradem.
  • Zdroj: novymostvyton.cz

„Podle závěrů posudku dopadu plánované rekonstrukce Výtoňského železničního mostu na kulturní dědictví by přesun původní nýtované příhradové konstrukce znamenal nevratnou ztrátu významného kulturního prvku,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Experti proto doporučují zachovat most na původním místě, opravit jej a pro zvýšení kapacity přidat paralelně nový plochý most. Technické řešení třetí koleje má vzejít z architektonické soutěže, kterou připravuje Správa železnic.

Posudek zároveň upozorňuje na nutnost přepracování stanice Výtoň a důslednou koordinaci s dalšími rozvojovými projekty na obou březích Vltavy. Klíčovým prvkem má být zapojení veřejnosti, odborníků i institucí tak, aby výsledná podoba řešení spojila moderní dopravní požadavky s ochranou významné památky.

Správa železnic zároveň počítá s vybudováním mostního provizoria, které po dobu stavebních prací zajistí alespoň omezený provoz. Vlaky dnes mohou přes most jezdit pouze rychlostí 20 kilometrů v hodině a vždy jen po jedné koleji, proto se neočekává, že by přeložka znamenala větší komplikace než současný stav. Instalace provizoria je plánovaná na rok 2028.

Původní mostní konstrukce se musí snést. Správa železnic proto hledá vhodnou lokalitu pro její dočasné uložení. Favorizovaným místem je plocha pod Modřanským jezem, kde je dnes zařízení staveniště pro Dvorecký most a splňuje potřebné technické podmínky.

Železniční most na Výtoni je v provozu od roku 1901 jako klíčová spojnice mezi Smíchovem a hlavním nádražím. Ocelová nýtovaná příhradová konstrukce měla podle tehdejších inženýrských plánů vydržet zhruba 90 let a měla dvakrát projít velkou opravou. K zásadním opravám nikdy nedošlo, i tak most dnes slouží už 124. rokem, tedy výrazně déle, než původně předpokládali jeho stavitelé.

Autor: Jaroslav Hubka

Související

Plavební kanál Troja
Domácí

Praha po dvou letech dokončila definitivní uzávěr plavebního kanálu Troja

24._kongres_ODS,_Martin_Kupka
Domácí

Kupka chce být předsedou ODS. Větší podporu má však hejtman Kuba

světlo
Domácí

Míň energie i světelného smogu. Plzeň chce osvětlení za 1,5 miliardy

profimedia-1032019745
Domácí

Oprava Rolnického náměstí v Plzni nabrala půlroční zpoždění