V příštím roce začne výstavba prvního úseku vysokorychlostních železničních tratí mezi Brnem a Přerovem. Následovat budou úseky mezi Brnem a Břeclaví v roce 2026 a Moravská brána, která se začne budovat nejpozději v roce 2028. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) to potvrdil na konferenci Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Přípravy na výstavbu vysokorychlostních tratí v Česku trvají od 90. let, ale konkrétní práce začaly až v posledních letech. Na nové trati by vlaky měly dosahovat rychlosti až 320 kilometrů za hodinu. Celkové náklady na základní infrastrukturu VRT v Česku se odhadují na 800 miliard korun, uvedl Kupka.
Pokud vše proběhne podle plánu, výstavba vysokorychlostní trati v Praze by mohla začít kolem roku 2030. Kupka zdůraznil, že investice do VRT a další infrastruktury jsou pro ekonomiku klíčové, přičemž poukázal na příklad Polska, které zaznamenalo výrazný růst HDP díky investicím do dálniční sítě.