pondělí 31. března 2025

Výstavba vysokorychlostní trati mezi Brnem a Přerovem začne příští rok, říká Kupka

Česko se připravuje na revoluci v železniční dopravě. Výstavba vysokorychlostní tratě by měla podle ministra dopravy začít příští rok.

vlak čd

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

V příštím roce začne výstavba prvního úseku vysokorychlostních železničních tratí mezi Brnem a Přerovem. Následovat budou úseky mezi Brnem a Břeclaví v roce 2026 a Moravská brána, která se začne budovat nejpozději v roce 2028. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) to potvrdil na konferenci Svazu podnikatelů ve stavebnictví.

Přípravy na výstavbu vysokorychlostních tratí v Česku trvají od 90. let, ale konkrétní práce začaly až v posledních letech. Na nové trati by vlaky měly dosahovat rychlosti až 320 kilometrů za hodinu. Celkové náklady na základní infrastrukturu VRT v Česku se odhadují na 800 miliard korun, uvedl Kupka.

Pokud vše proběhne podle plánu, výstavba vysokorychlostní trati v Praze by mohla začít kolem roku 2030. Kupka zdůraznil, že investice do VRT a další infrastruktury jsou pro ekonomiku klíčové, přičemž poukázal na příklad Polska, které zaznamenalo výrazný růst HDP díky investicím do dálniční sítě.

Autor: Šimon Mitro

Související

České Budějovice nádraží
Domácí

Trať do Budějovic se zkrátí a zrychlí

Hlavní nádraží v Praze
Domácí

Z Prahy do Liberce dojede vlak za 69 minut namísto současných 149

vysokorychlostní vlak
Zahraniční Technologie

Evropa propojená vysokorychlostními vlaky. Starline může změnit cestování po kontinentu

ušatá lokomotiva
Domácí Tipy na výlety

200 let evropské železnice. Historické jízdy a velká výstava oslaví výročí