Jihomoravský úsek vysokorychlostní železnice o délce čtyřicet kilometrů bude součástí spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví a naváže na plánované přeshraniční trasy do Vídně a Bratislavy. Proces EIA prověřil dopady na přírodu, půdu, hluk či chráněné lokality a stanovil šedesát podmínek, které musí být při stavbě splněny.
Jedním z hlavních opatření je vybudování estakády dlouhé 1 350 metrů přes Vranovický a Plačkův les, která nahradí původně plánovaný násep a omezí zásahy do přírody. Další podmínky se týkají například minimalizace záboru půdy či vyloučení zásahů do toku řeky Šatavy.
Po dokončení se dálkové vlaky přesunou na novou trať a uvolní tak kapacitu stávající linky Brno–Břeclav pro regionální a příměstské spoje. Projekt je dalším krokem k vybudování vysokorychlostní železniční sítě, která zkrátí cestovní časy a zároveň respektuje chráněná území.